Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/20586
Title: Implementasi Algoritma Dijkstra Untuk Menentukan Rute Terpendek ke Wisata Pulau Nias
Other Titles: Implementation of Dijkstra's Algorithm to Determine the Shortest Route to Tour Nias Island
Authors: Talunohi, Jeprin
metadata.dc.contributor.advisor: Sembiring, Zulfikar
Keywords: algoritma dijkstra;pantai nias;jalur terpendek;objek wisata;sistem;dijkstra algorithm;nias beach;shortest path;tourist attractions;ystem
Issue Date: Apr-2023
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;178160020
Abstract: Dalam menyelesaikan masalah jarak terpendek untuk menghasilkan satu tujuan pada sebuah lintasan diperlukan sebuah algoritma. Algoritma Dijkstra merupakan salah satu algoritma yang bisa digunakan untuk menyelesaikan masalah jarak terpendek dengan satu tujuan pada sebuah lintasan yang tidak memiliki sisi cost negative. Penelitian ini bertujuan untuk mengoptimalkan jalur lokasi wisata menggunakan Algoritma Dijkstra sehingga menghasilkan jalur yang efektif bagi wisatawan untuk mengunjungi seluruh pantai yang ada di Pulau Nias. Pantai tersebut adalah Pantai Hoya Gunungsitoli, Pantai Indah Fofola, Pantai Saiti, Pantai Indah Tureloto, Pantai Toyolawa, Pantai Merah Afulu, Pantai Sirombu, Pantai Ladeha, Pantai Sorake, Pantai Lagundri, Pantai Blessing dan Pantai Pulau Tello. Hasil dari penelitian ini adalah Algoritma Dijkstra dapat diimplementasikan untuk mendapatkan jalur alternatif berupa rute terpendek bagi wisatawan untuk berkunjung ke pantai yang ada di daerah kepulauan Nias. Berdasarkan pengolahan data rute perjalanan secara manual yang dilakukan, jalur terpendek yang bisa dilalui adalah A-B-C-D-E-F-G-H-I-J-K-L dengan panjang lintasan adalah 430,7 km. Dari pengujian sistem yang dilakukan, jarak rute dan waktu tempuh terbaik yang bisa dilalui oleh wisatawan menuju lokasi pantai yaitu rute dari lokasi awal Gunungsitoli menuju lokasi tujuan Pantai Hoya Gunungsitoli dengan jarak rute 35.84 km dan waktu tempuh 149,89 menit. In solving the shortest distance problem to produce one destination on a path, an algorithm is needed. Dijkstra's algorithm is one of the algorithms that can be used to solve the shortest distance problem with one goal on a path that has no negative cost. This study aims to optimize the path of tourist sites using Dijkstra's algorithm so as to produce an effective path for tourists to visit all the beaches on Nias Island. The beaches are Hoya Gunungsitoli Beach, Indah Fofola Beach, Saiti Beach, Indah Tureloto Beach, Toyolawa Beach, Red Afulu Beach, Sirombu Beach, Ladeha Beach, Sorake Beach, Lagundri Beach, Blessing Beach, and Tello Island Beach. The result of this research is that Dijkstra's algorithm can be implemented to get an alternative path in the form of the shortest route for tourists to visit beaches in the Nias archipelago. Based on manual travel route data processing, the shortest path that can be traversed is A-B-C-D-E-F-G-H-I-J-K-L, with a track length of 430.7 km. From the system testing carried out, the best route distance and travel time that can be traveled by tourists to the beach location is the route from the initial location of Gunungsitoli to the destination location of Hoya Gunungsitoli Beach, with a route distance of 35.84 km and a travel time of 149.89 minutes.
Description: 68 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/20586
Appears in Collections:SP - Informatic Engineering

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
178160020 - Jeprin Talunohi Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography2.67 MBAdobe PDFView/Open
178160020 - Jeprin Talunohi Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV524.67 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.