Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/20618
Title: Aspek Hukum Perlindungan Konsumen dalam Pelayanan Air Bersih pada PDAM Tirtanadi Provinsi Sumatera Utara
Other Titles: Legal Aspects of Consumer Protection in Clean Water Services at PDAM Tirtanadi, North Sumatra Province
Authors: Wijaya, Wandi Budi
metadata.dc.contributor.advisor: Rahmaniar
Jumroh, Abi
Keywords: perlindungan konsumen;pelayanan air bersih;consumer protection;clean water service
Issue Date: Sep-2013
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;088400179
Abstract: Penelitian yang dilakukan dalam penulisan ini adalah membahas mengenai Aspek Perlindungan Konsumen Dalam Pelayanan Air Bersih oleh pihak PDAM Tirtanadi Provinsi Sumatera Utara. Adapun Penelitian adalah pada Kantor PDAM Tirtanadi Provinsi Sumatera Utara. Perlindungan Konsumen No. 8 Tahun 1999 pasal 1230 jo 1238 KUH Perdata tentang perjanjian dan akibatnya serta padal 1243 tentang wanprestasi (ada hubungan kontaktual). Dalam perjanjian yang dilakukan pihak PDAM Tirtanadi Provinsi Sumatera Utara kepada konsumen dalam Pelayanan Air Bersih dan bagaimana bentuk perjanjian yang dilakukan. Dimana perjanjian ini merupakan bentuk perjaajian standard atau bakum disebut juga klausula eksonerasi (pembatasan tanggung jawab), yang tertuang dalam bentuk Formulir. Sedangkan dalam pelayanan air bersih di harapkan konsumen, salah satu contoh adalah masalah perhitungan meteran yang kerap kali sering terjadi, yang disebabkan kelalaian para petugas I pegawai. Hal ini telah dapat disepakati oleh pihak PDAM Tirtanadi Provinsi Sumatera dengan memberikan jalan kepada konsumen apabila ada kesalahan/kelalaian yang dilakukan oleh pihak PDAM, maka dapat melaporkan langsung ke kantor PDAM Tirtanadi Provinsi Sumatera Utara, dan akan ditindak lanjuti sesuai peraturan yang telah ditetapkan. The research conducted in this writing is to discuss aspects Consumer Protection in Clean Water Services by PDAM Tirtanadi Province North Sumatra. The research is at the Office of PDAM Tirtanadi, Sumatra Province North. Consumer Protection No. 8 of 1999 article 1230 jo 1238 of the Civil Code concerning the agreement and its consequences as well as padal 1243 regarding default (there is a contactual relationship). In the agreement entered into by PDAM Tirtanadi, North Sumatra Province to consumers in Clean Water Services and how the agreement is made. Where this agreement is a form of standard agreement or standard is also called a clause exoneration (limitation of liability), which is stated in the form. Whereas in clean water services consumers expect, one example is a calculation problem meter that often happens, which is caused by the negligence of officers I employees. This has been agreed upon by the PDAM Tirtanadi Sumatra Province with provide a way to the consumer if there is an error/negligence committed by the party PDAM, then you can report directly to the office of PDAM Tirtanadi, North Sumatra Province, and will be followed up according to the regulations that have been set.
Description: 60 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/20618
Appears in Collections:SP - Civil Law

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
088400179 - Wandi Budi Wijaya - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography3.32 MBAdobe PDFView/Open
088400179 - Wandi Budi Wijaya - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV1.48 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.