Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/21440
Title: Kualitas Pelayanan Pembuatan Akta Kelahiran di Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil Kabupaten Simalungun
Other Titles: Quality of Services for Making Birth Certificates at the Department Population and Civil Registry of Simalungun Regency
Authors: Manik, Agustina
metadata.dc.contributor.advisor: Adam
Keywords: kualitas;pelayanan;akta kelahiran;quality;service;birth certificate
Issue Date: Sep-2023
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;198510060
Abstract: Tujuan dalam penelitian ini untuk mengetahui Kualitas Pelayanan Pembuatan Akta Kelahiran di Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil Kabupaten Simalungun serta hambatan dalam kualitas pelayanan pada pembuatan Akta Kelahiran Pada Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil Kabupaten Simalugun. Permasalahan yang ditemukan adalah tingkat kesadaran masyarakat masih rendah, kurangnya sosialisasi yang diberikan oleh Dinas kepada masyarakat, jauhnya lokasi masyarakat dengan Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil, dan sistem jaringan yang kurang bagus. Adapun metode penelitian yang peneliti gunakan yaitu metode penelitian Kualitatif deskriptif. Hasil penelitian bahwa kualitas pelayanan Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil Kabupaten Simalungun sudah berjalan walaupun belum optimal. Hal tersebut dilihat dari indikator Tangible sudah memadai dibuktikan dengan tersedianya fasilitas seperti komputer dan laptop. Responsiveness yang diberikan pegawai sudah baik dibuktikan dengan respon pegawai terhadap masyarakat yang sudah memberikan proses pelayanan dengan cepat dan sudah menanggapi kendala masyarakat yang tidak paham dengan persyaratan akta kelahiran. Assurance yang diberikan pegawai sudah memberikan jaminan yang pasti terkait penyelesaian pembuatan Dokumen Akta Kelahiran yang sesuai dengan SOP. Emphaty yang dimiliki pegawai Dinas kependudukan sudah berjalan dengan baik. Namun dalam indikator reliability masih terdapatnya kesalahan dalam penulisan nama dalam dokumen akta kelahiran. The purpose oh this study was to determine the quality of service for making birth certificates at the population and Civil Registry Office of Simalungun Regency as well as barriers to service quality in making birth certificates at the Population and Civil Registry Office of Simalungun Regency. The problems found are the level of public awareness is still low, the lack of socialization provided by the Office to the community, the location of the community is far from the servie population and civil registry, and the network system is not good. The research method that the researcher uses is descriptive qualitative research meth god. The research result show that service quality The Simalungun Regency Population and Civil Registry Service is alredy running although not optimal. This can be seen from the Tangible indicators adequate, proven by the availability of facilities such as computers and laptops. The responsiveness given by employees is well proven by the response employees to the community who have provided the service process with quikly and has responded to the problems of people who do not understand birth certificate requirements. The assurance provide by employees has been provided a definite guarantee regrading the completion of the Birth Certificate Document preparation in accordance with SOP. Empathy possessed by Population Service employees it’s been going well. However, the reliability indicators still exist errors in writing the name in the birth certificate document.
Description: 106 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/21440
Appears in Collections:SP - Government Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
198510060 - Agustina Manik Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography2.4 MBAdobe PDFView/Open
198510060 - Agustina Manik Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV1.15 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.