Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/21540
Title: Analisis Daya Dukung Pondasi Tiang Pancang Menggunakan Software Plaxis Pada Proyek Pembangunan Jalan Tol Binjai-Langsa Sta 8+325
Other Titles: Analysis of the Bearing Capacity of Pile Foundations Using Plaxis Software on Projects Construction of the Binjai-Langsa Toll Road Sta 8+325
Authors: Bagaskara, Dandi
metadata.dc.contributor.advisor: Surbakti, Rudianto
Keywords: Carrying Capacity;Piling;Plaxis;Daya Dukung;Tiang Pancang
Issue Date: 3-Aug-2023
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;188110101
Abstract: Pondasi adalah bagian dari sistem rekayasa yang menyalurkan beban yang ditopang oleh pondasi dan beratnya ke dalam tanah dan batuan di bawahnya. Pondasi tiang pancang adalah konstruksi pondasi yang dapat menahan gaya orthogonal terhadap sumbu tiang dengan cara menyerap lentur. Pondasi tiang pancang dibuat menjadi satu kesatuan monolitik dengan menyatukan pangkal tiang pancang yang sedang dibangun dengan penyangga pondasi. Lokasi penelitian untuk studi ini adalah Proyek Pembangunan Jalan Tol Binjai-Langsa Seksi I Binjai – Langsa STA 8+325. Tujuan tugas akhir ini adalah menghitung daya dukung aksial tiang tunggal dengan menggunakan data SPT menggunakan software PLAXIS dan metode Mayerhoff, serta menghitung penurunan elastisitas tiang tunggal secara analitik dengan bantuan software PLAXIS, dan juga menghitung penyelesaian kelompok tiang secara analitis. Berdasarkan hasil perhitungan daya dukung aksial tiang tunggal berdiameter 60 cm pada lubang bor 09R dengan kedalaman 30 meter, menggunakan data SPT diperoleh daya dukung dengan menggunakan PLAXIS = 366,3 ton, sedangkan dengan metode Mayerhoff =361,5 ton. Dan untuk penurunan elastisitas tiang tunggal dengan analitis diperoleh sebesar = 5.0808 mm, sedangkan penurunan dengan program PLAXIS sebelum konsolidasi = 0,62 mm dan penurunan setelah konsolidasi = 0,70 mm. Dari hasil daya dukung yang didapat PLAXIS dan metode Mayerhoff dapat digunakan untuk menghitung daya dukung dari tiang pancang tersebut. The foundation is a part of the engineering system that transmits the load supported by the foundation and its weight into the soil and rock beneath it. The pile foundation is a foundation construction that can withstand orthogonal forces to the pile axis by absorbing bending. Pile foundations are made into a monolithic unit by uniting the base of the piles under construction with the foundation supports. The research location for this study is the Binjai-Langsa Toll Road Development Project, Section I Binjai - Langsa STA 8+325. The purpose of this thesis is to calculate the axial bearing capacity of a single pile using SPT data using PLAXIS software and using the Mayerhoff method, as well as calculate the elastic settlement of a single pile analytically with the help of PLAXIS software, and also calculate the settlement of pile groups analytically. Based on the calculation of the axial bearing capacity of a single pile with a diameter of 60 cm in drill hole 09R with a depth of 30 meters, using SPT data the bearing capacity was obtained using PLAXIS = 366.3 tons, while using the Mayerhoff method = 361.5 tons. And for a single pile elasticity reduction obtained by analysis = 5.0808 mm, while the settlement with the PLAXIS program before consolidation = 0.62 mm and settlement after consolidation = 0.70 mm. From the bearing capacity obtained by PLAXIS and the Mayerhoff method, it can be used to calculate the bearing capacity of the pile.
Description: 81 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/21540
Appears in Collections:SP - Civil Engineering

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
188110101 - Dandi Bagaskara - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV698.67 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
188110101 - Dandi Bagaskara - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.