Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/21544
Title: Studi Identifikasi Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Berbohong Pada Remaja Di Sekolah Smp Negeri 1 Namorambe
Other Titles: Factors Identification Study Influencing Lying Behavior In Adolescents at State Middle School 1 Namorambe
Authors: Br Sipayung, Adella
metadata.dc.contributor.advisor: Purba, Anna Wati Dewi
Keywords: Behavior;Lying;Teenager;Perilaku;Berbohong;Remaja
Issue Date: 27-Sep-2023
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;188600279
Abstract: Pada masa ini, remaja mulai bergaul dengan teman sebaya, mengembangkan kata hati dilakukan untuk mencapai kenyamanan.Permasalahan yang biasa terjadi pada remaja adalah melakukan suatu kebohongan demi memenuhi keinginan pribadinya.Kebohongan yang dilakukan biasanya adalah berupa kebohongan verbal atau mengatakan yang tidak sesuai dengan kadaan seperti berkata ingin belajar kelompok ternyata bermain.Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan metode penelitian kuantitatif sebagai metode penelitian. Hasil penelitian yang dilakukan di Sekolah SMP Negeri 1 Namorambe menunjukkan perilaku berbohong dipengaruhi oleh beberapa faktor yaitu, faktor situasi dengan kategori tinggi dilihat dari mean, faktor keuntungan pribadi dengan kategori sedang, dan faktor kebiasaan dengan kategori tinggi, dilihat dari nilai mean hipotetik dan nilai mean empiriknya.Berdasarkan beberapa faktor-faktor yang mempengaruhi perilaku berbohong, masing-masing faktor memiliki kontribusi berbeda-beda. Dimana faktor situasi sebesar 0,624 atau 30%, faktor keutungan pribadi sebesar 0,717 atau 34%, ddan faktor kebiasaan sebesar 0,733 atau 35%. At this time, adolescents begin to associate with peers, developing conscience is done to achieve comfort. The problem that usually occurs in adolescents is to commit a lie in order to fulfill their personal desires. Lies that are usually carried out are in the form of verbal lies or saying things that are not in accordance with circumstances, such as saying that they want to study in groups, it turns out to be playing. In this study, researchers used quantitative research methods as research methods. The results of research conducted at SMP Negeri 1 Namorambe showed that lying behavior was influenced by several factors, namely, situational factors in the high category seen from the mean, personal gain factors in the medium category, and habit factors in the high category, seen from the mean hypothetical value and the mean value. empirically. Based on several factors that influence lying behavior, each factor has a different contribution. Where the situation factor is 0.624 or 30%, the personal gain factor is 0.717 or 34%, and the habit factor is 0.733 or 35%.
Description: 79 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/21544
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
188600279 - Adella Br Sipayung - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV409.41 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
188600279 - Adella Br Sipayung - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.