Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/21582
Title: Hubungan antara Dukungan Keluarga dengan Kecemasan pada Siswa dalam Menghadapi Dunia Kerja di SMK N 1 Takengon
Other Titles: The Correlation Between Family Support And Students' Anxiety In Facing The World Of Work At SMK N 1 Takengon
Authors: Putra, Andika
metadata.dc.contributor.advisor: Nafeesa
Keywords: dukungan keluarga;kecemasan;siswa;family support;anxiety;students
Issue Date: 1-Sep-2023
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;168600180
Abstract: Tujuan penelitian ini untuk mengetahui hubungan dukungan keluarga dengan kecemasan pada siswa dalam menghadapi dunia kerja. Hipotesis yang diajukan pada penelitian ini adalah ada hubungan negatif antara dukungan keluarga dengan Kecemasan pada siswa dalam menghadapi dunia kerja, dengan asumsi semakin tinggi dukungan keluarga pada siswa maka akan semakin rendah kecemasan pada siswa dalam menghadapi dunia kerja. Sebaliknya semakin rendah dukungan keluarga pada siswa maka akan semakin tinggi kecemasan dalam menhgadapi dunia kerja. Metode penelitian ini menggunakan metode kuantitatif. Populasi penelitian ini sebanyak 400 orang dan sampel sebanyak 200 orang, peneliti menggunakan teknik random sampling. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada hubungan negatif yang signifikan antara dukungan keluarga dengan kecemasan siswa dilihat dari nilai koefisien (Rxy) yang memiliki nilai -0.506 dengan p atau signifikansinya 0.000 < 0.050, artinya hipotesis yang menyatakan bahwa ada hubungan negatif dan signifikan dukungan keluarga dengan kecemasan diterima. Begitu juga dengan hasil nilai koefisien diterminan (R2) yang memiliki nilai 0.256, hal ini setara dengan 25,6%, artinya adalah bahwa dukungan keluarga pada siswa tersebut berkontribusi sebesar 25,6% terhadap kecemasan siswa menghadapi dunia kerja. Selain itu dukungan keluarga dalam penelitian ini rendah disebabkan oleh nilai mean empiric lebih kecil dari nilai mean hipotetik dan kecemasan pada siswa tergolong tinggi, disebabkan oleh nilai mean empiric lebih besar dari nilai mean hipotetik. The purpose of this study was to determine the relationship between family support and student anxiety in facing the world of work. The hypothesis put forward in this study is that there is a negative relationship between family support and anxiety for students in facing the world of work, with the assumption that the higher the family support for students, the lower the anxiety of students in facing the world of work. Conversely, the lower the family support for students, the higher the anxiety in facing the world of work. This research method uses quantitative methods. The population of this study was 400 people and a sample of 200 people, the researchers used a random sampling technique. The results showed that there was a significant negative relationship between family support and student anxiety seen from the value of the coefficient (Rxy) which had a value of -0.506 with p or a significance of 0.000 <0.050, meaning that the hypothesis which stated that there was a negative and significant relationship between family support and anxiety was accepted. Likewise with the results of the determined coefficient (R2) which has a value of 0.256, this is equivalent to 25.6%, meaning that family support for these students contributes 25.6% to students' anxiety in facing the world of work. In addition, family support in this study was low due to the empirical mean value being smaller than the hypothetical mean value and student anxiety being high, caused by the empirical mean value being greater than the hypothetical mean value.
Description: 94 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/21582
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
168600180 - Andika Putra - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.28 MBAdobe PDFView/Open
168600180 - Andika Putra - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV317.59 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.