Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/21602
Title: Hubungan Antara Kontrol Diri Dengan Kecanduan Bermain Game Online Pada Siswa Di Sma Negeri 3 Gunungsitoli
Other Titles: The Relationship Between Self-Control and Addiction Playing Online Games for Students at State High School 3 Gunungsitoli
Authors: Harefa, Sri Valentine Natalia
metadata.dc.contributor.advisor: Aziz, Azhar
Keywords: Self-control;Online game addiction;Students;Kontrol diri;Kecanduan game online;Siswa
Issue Date: 29-Sep-2023
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;198600152
Abstract: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah terdapat hubungan antara kontrol diri dengan kecanduan game online pada siswa di SMA Negeri 3 Gunungsitoli. Permasalahan dalam penelitian ini difokuskan pada hubungan antara kontrol diri dengan kecanduan bermain game online. Subyek dalam penelitian ini adalah siswa kelas X dan XI SMA Negeri 3 Gunungsitoli. Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian kuantitatif dengan metode skala likert. Skala yang digunakan dalam penelitian ini adalah skala kontrol diri berdasarkan aspek-aspek yang dikemukakan oleh Averill (dalam Ghufron, 2010), yaitu pengendalian perilaku, pengendalian kognitif, pengendalian pengambilan keputusan, pengendalian informasional, dan pengendalian retrospektif. Skala kecanduan game online dibuat berdasarkan aspek yang dikemukakan oleh Griffiths (dalam Masyita 2016) yaitu saliance, moodmodifikasi, relaps, penarikan diri, konflik, toleransi, dan masalah. Sampel yang digunakan dalam penelitian ini adalah 102 siswa kelas X dan XI SMA Negeri 3 Gunungsitoli. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah korelasi product moment. Berdasarkan hasil analisis, maka hasil yang diperoleh adalah (1) terdapat hubungan negatif yang signifikan antara kontrol diri dengan kecanduan game online dilihat dari rxy = -0,635 ; p = 0,000 < 0,05, (2) kontribusi kontrol diri terhadap kecanduan game online sebesar 40,3% The study aims to determine whether there is a corelation between self-control and online game addiction in students at SMA Negeri 3 Gunungsitoli. The problem in this study is focused on the corelation between self-control and addiction to playing online games. The subjects in this study were students of class X and XI at SMA Negeri 3 Gunungsitoli. The research method used is a quantitative research method with the Likert scale method. The scale used in this study is a self-control scale based on the aspects proposed by Averill (in Ghufron, 2010), namely the behavioral control, the cognitive control, the decisional control, the informational control, and the retrospecitive control. The online game addiction scale was made based on the aspects put forward by Griffiths (in Masyita 2016), namely saliance, mood modification, relaps, withdrawal, conflict, tolerane, and problem. The sample used in this study was 102 students of class X and XI SMA Negeri 3 Gunungsitoli. The data analysis technique used in this study is product moment correlation. Based on the results of the analysis, the results obtained are (1) there is a significant negative corelation between self-control and online game addiction as seen from rxy = -0.635 ; p = 0.000 <0.05, (2) the contribution of self-control in online game addiction is 40,3%
Description: 99 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/21602
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
198600152 - Sri Valentine Natalia Harefa - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography2.28 MBAdobe PDFView/Open
198600152 - Sri Valentine Natalia Harefa - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV436 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.