Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/22117
Title: Analisis Pemasaran Lidi Kelapa Sawit di Kecamatan Kuala Kabupaten Langkat Sumatera Utara
Other Titles: Marketing Analysis of Palm Oil Sticks in Kuala District, Langkat Regency, North Sumatra
Authors: Ginting, Putri Indah Sari Br
metadata.dc.contributor.advisor: Kurniawan, Media Agus
Keywords: pendekatan model (SCP);marjin pemasaran;farmer’s share;efisisensi pemasaran;model approach (SCP);marketing margin;marketing efficiency
Issue Date: Oct-2023
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;198220159
Abstract: Tujuan dari penelitian ini adalah 1) untuk menganalisis struktur Lidi Kelapa Sawit di Kecamatan Kuala, Kabupaten Langkat, 2).untuk menganalisis perilaku pasar Lidi Kelapa Sawit di Kecamatan Kuala, Kabupaten Langkat, 3). untuk menganalisis kinerja pasar Lidi Kelapa Sawit di Kecamatan Kuala, Kabupaten Langkat. Menganalisis marjin dan farmer’s share petani agar diketahui kinerja pasar lidi kelapa sawit di Kecamatan Kuala Kabupaten Langkat. Metode analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis struktur pasar yang dilihat dari pangsa pasar, konsentrasi pasar dan hambatan masuk pasar. Analisis perilaku pasar dilihat dari saluran pemasaran dan marketing mix 7P (product, price, place, promotion, people, process, physicale evidence). Analisis kinerja pasar dapat dilihat dari bagian marjin pemasaran, farmer’s share dan efisiensi pemasaran. Berdasarkan hasil penelitian yang dilakukan, struktur pasar lidi kelapa sawit di Kecamatan Kuala Kabupaten Langkat menunjukkan pangsa pasar tertinggi yaitu pada tingkat pedagang besar 96,21% yang bersifat pasar oligopoly ketat. Konsentrasi pasar di tingkat pedagang besar dengan nilai CR4 pedagang besar dengan nilai CR4 sebesar 54,55% pasar bersifat oligopoly ketat. Sementara itu untuk nilai MES pada tingkat pedagang besar nilai MES yaitu sbesar 54,54% sehingga bisa dikatakan bahwa hambatan masuk pasar tinggi. Perilaku pasar lidi kelapa sawit di Kecamatan Kuala Kabupaten Langkat dapat dilihat dari saluran pemasarannya, saluran pemasaran hanya ada satu. Ada beberapa lembaga pemasaran yaitu pengrajin, pedagang pengumpul dan pedagang besar. Kemudian dapat dilihat marketing mix 7P, pada pemasaran lidi kelapa sawit di Kecamatan Kuala Kabupaten Langkat sesuai dengan kesepakatan yang dibuat oleh petani, pedagang pengumpul dan pedagang besar. Analisis kinerja pasar (Market Performance) lidi kelapa sawit di Kecamatan Kuala Kabupaten Langkat menunjukkan terdapat 3 jalur pemasaran dengan margin yang berbeda. Total margin tertinggi terdapat pada saluran I yaitu sebesar Rp. 4.020/Kg, semakin banyak lembaga pemasaran yang terlibat maka semakin tinggi marjin pemasaran dan semakin rendah bagian petani. Saluran pemasaran yang paling efisien adalah saluran pemasaran I (petani-pedagang besar). The objectives of this research are 1) to analyze the structure of Palm Oil Sticks in Kuala District, Langkat Regency, 2). to analyze the market behavior of Palm Oil Sticks in Kuala District, Langkat Regency, 3). to analyze the market performance of Palm Oil Sticks in Kuala District, Langkat Regency. Analyzing farmers' margins and farmer's share to determine the performance of the palm oil stick market in Kuala District, Langkat Regency. The data analysis method used in this research is market structure analysis seen from market share, market concentration and market entry barriers. Analysis of market behavior seen from marketing channels and the 7P marketing mix (product, price, place, promotion, people, process, physical evidence). Market performance analysis can be seen from the marketing margin, farmer's share and marketing efficiency. Based on the results of research conducted, the market structure for palm oil sticks in Kuala District, Langkat Regency shows the highest market share, namely at the wholesaler level, 96.21%, which is a strict oligopoly market. Market concentration at the wholesaler level with a CR4 value of wholesalers with a CR4 value of 54.55% of the market is a strict oligopoly. Meanwhile, for the MES value at the wholesaler level, the MES value is 54.54%, so it can be said that the barriers to market entry are high. The market behavior of palm oil sticks in Kuala District, Langkat Regency can be seen from the marketing channels, there is only one marketing channel. There are several marketing institutions, namely craftsmen, collecting traders and wholesalers. Then you can see the 7P marketing mix, in the marketing of palm oil sticks in Kuala District, Langkat Regency in accordance with the agreement made by farmers, collecting traders and wholesalers. Analysis of market performance (Market Performance) for palm oil sticks in Kuala District, Langkat Regency shows that there are 3 marketing channels with different margins. The highest total margin is in channel I, namely IDR. 4,020/Kg, the more marketing institutions involved, the higher the marketing margin and the lower the farmer's share. The most efficient marketing channel is marketing channel I (farmer-large trader).
Description: 82 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/22117
Appears in Collections:SP - Agribusiness

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
198220159 - Putri Indah Sari Br Ginting Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.89 MBAdobe PDFView/Open
198220159 - Putri Indah Sari Br Ginting Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV675.29 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.