Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/22126
Title: Analisa Kinerja dan Penerapan Manajemen Lalu Lintas di Ruas Jalan Imam Bonjol Kota Medan Provinsi Sumatera Utara
Other Titles: Performance Analysis and Application of Traffic Management on Jalan Imam Bonjol, Medan City, North Sumatra Province
Authors: Sitorus, Ronald Medisandi
metadata.dc.contributor.advisor: Rangkuti, Nuril Mahda
Keywords: persimpangan;kapasitas;derajat kejenuhan;intersection;capacity;degree of saturation
Issue Date: 2-Aug-2023
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;198110090
Abstract: Kota Medan merupakan salah satu kota yang memiliki kepadatan lalu lintas yang cukup tinggi.Salah satu ruas jalan yang sering mengalami persoalan kemacatan akibat dari pertumbuhan arus lalu lintas adalah ruas jalan Imam Bonjol, pada ruas jalan imam bonjol terdapat 4 simpang tak bersinyal. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kinerja ruas jalan Imam Bonjol dan faktor-faktor yang mempengaruhinya dengan metode Pedoman Kapasitas Jalan Indonesia (PKJI) tahun 2014. Metode yang digunakan pada penelitian adalah survey lapangan yaitu penelitian yang dilakukan secara langsung di lapangan untuk mendapatkan data- data yang dibutuhkan. Dalam menganalisa kapasitas dan perilaku lalu lintas pada persimpangan ini mengacu pada metode Pedoman Kapasitas Jalan Indonesia 2014 (PKJI 1997). Hasil dari penelitian didapat untuk mengetahu kinerja ruas jalan tersebut dilakukan analisa data berupa nilai perbandingan Volume per-kapasitas atau Derajat Kejenuhan (DJ),dengan bentuk penangan menambah kapasitas ruas jalan Imam Bonjol berupa penambahan 1 lajur sehingga tipe ruas jalan dari 3/1 menjadi 4/1 memberikan gambran yang signifikan dalam hal meningkatkan kinerja ruas jalan Imam Bonjol. Hal ini menunjukkan bahwa secara keseluruhan tindakan manajemen lalu lintas berupa pengendalian hambatan samping dan penambahan 1 lajur atau penambahan kapasitas pada ruas jalan Imam Bonjol memberikan tingkat pelayanan yang cukup baik. The city of Medan is one of the cities that has a fairly high traffic density. One of the roads that often experience congestion problems as a result of the growth in traffic flow is the Imam Bonjol road, on the Imam Bonjol road there are 4 unsignalized intersections. This study aims to determine the performance of the Imam Bonjol road section and the factors that influence it using the 2014 Indonesian Highway Capacity Guidelines (PKJI) method. The method used in this research is a field survey, namely research conducted directly in the field to obtain data needed. In analyzing traffic capacity and behavior at this intersection, it refers to the 2014 Indonesian Road Capacity Guidelines (PKJI 1997) method. The results of the study were obtained to find out the performance of the road section, data analysis was carried out in the form of volume-per-capacity comparison values or Degrees of Saturation (DJ), in the form of handlers increasing the capacity of the Imam Bonjol road section in the form of adding 1 lane so that the type of road segment from 3/1 to 4 /1 provides a significant picture in terms of improving the performance of the Imam Bonjol road section. This shows that overall traffic management measures in the form of controlling side barriers and adding 1 lane or increasing capacity on the Imam Bonjol road provide a fairly good level of service.
Description: 69 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/22126
Appears in Collections:SP - Civil Engineering

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
198110090 - Ronald Medisandi Sitorus - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.5 MBAdobe PDFView/Open
198110090 - Ronald Medisandi Sitorus - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV978.82 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.