Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/22211
Title: Perbandingan Ekonomi Pada Perencanaan Tebal Perkerasan Lentur Dan Perkerasan Kaku Proyek Pembangunan Jalan Kampung Pon-Bakaran Batu (Kelapa Tinggi)
Other Titles: Economic Comparison of Flexible Pavement and Rigid Pavement Thickness Planning for the Pon-Bakaran Batu (Kelapa Tinggi) Village Road Construction Project
Authors: Simanjuntak, Wesly Mikhail Sanjaya
metadata.dc.contributor.advisor: Nasution, Mahliza
Keywords: Flexible Pavement;Rigid Pavement;the economic analysis;Perkerasan Lentur;Perkerasan Kaku;Analisis ekonomi
Issue Date: 4-Aug-2023
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;198110035
Abstract: Semakin meningkatnya pergerakan penduduk, terutama peningkatan pergerakan kendaraan bermotor akan berkorelasi dengan tuntutan terhadap pemenuhan kebutuhan jalan. Pemerintah Kota Serdang Bedagai berupaya menanggulangi kemacetan lalu lintas kota terutama di jalan Kampung pon – bakaran batu. Dalam tugas akhir ini bertujuan memberikan alternatif untuk pemerintah kota Serdang Bedagai dalam pemilihan jenis perkerasan yang akan digunakan untuk jalan frontage road sisi barat tersebut dinilai dari segi kontruksi dan analisa ekonominya, ada 2 jenis perkerasan yang dapat digunakan yaitu perkerasan lentur dan perkerasan kaku dengan umur rencana 20 tahun untuk masing -masing jenis perkerasan. Dari hasil perhitungan didapat lapisan struktur perkerasan lentur dengan susunan lapis pondasi bawah (sirtu) = 48 cm, lapis pondasi atas agregat klas a = 20 cm, lapis aspal beton = 13 cm. Sedangkan untuk lapisan struktur perkerasan kaku dengan susunan lapis pondasi bawah (sirtu) = 48 cm, plat beton = 26 cm. Biaya kontruksi dan pemeliharaan yang dibutuhkan untuk masing-masing struktur dengan perhitungan umur rencana hingga 20 tahun mendatang adalah sebesar rp. 40.621.839.097,87 untuk perkerasan lentur dan rp. 49.127.513.796,33 untuk perkerasan kaku. Dengan demikian struktur perkerasan kaku dapat dipilih sebagai alternatife yang lebih ekonomis dilihat dari segi pemeliharaan dibandingkan dengan menggunakan perkerasan lentur. The increasing movement of population, especially the increase in motorized vehicle movement, will correlate with demands for meeting road needs. The Serdang Bedagai city government is trying to overcome city traffic congestion, especially on the Kampung Pon – Bakaran Batu road. In this final assignment, the aim is to provide an alternative for the Serdang Bedagai city government in selecting the type of pavement that will be used for the western side of the frontage road, assessed in terms of construction and economic analysis, there are 2 types of pavement that can be used, namely flexible pavement and rigid pavement with a design life 20 years for each type of pavement. From the calculation results, it was found that the flexible pavement structure layer was composed of a lower foundation layer (sirtu) = 48 cm, a top foundation layer of class a aggregate = 20 cm, an asphalt concrete layer = 13 cm. Meanwhile, for the rigid pavement structure layer with a lower foundation layer (sirtu) = 48 cm, concrete plate = 26 cm. The construction and maintenance costs required for each structure with a planned life of up to 20 years are IDR. 40,621,839,097.87 for flexible pavement and Rp. 49,127,513,796.33 for rigid pavement. Thus, a rigid pavement structure can be chosen as a more economical alternative from a maintenance perspective compared to using flexible pavement.
Description: 105 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/22211
Appears in Collections:SP - Civil Engineering

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
198110035 - Wesly Mikhail Sanjaya Simanjuntak - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV1.3 MBAdobe PDFView/Open Request a copy
198110035 - Wesly Mikhail Sanjaya Simanjuntak - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.