Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/22236
Title: Evaluasi Kinerja Ruas Jalan Perintis Kemerdekaan Kota Medan, Sumatera Utara
Other Titles: Performance Evaluation of the Pioneer Independence Road Section in Medan City, North Sumatra
Authors: Gohae, Hendra
metadata.dc.contributor.advisor: Rangkuti, Nuril Mahda
Keywords: jalan perintis kemerdekaan;kapasitas ruas jalan;derajat kejenuhan;road capacity;degree of saturation
Issue Date: Aug-2023
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;198110106
Abstract: Kota Medan sedang berjalan untuk menuju transformasi menjadi sebuah kota metropolitan yang menjadi pusat aktivitas ekonomi, pemerintahan, dan pendidikan. Karena pertumbuhan mobilitas penduduk yang tinggi dari Medan dan wilayah sekitarnya, transportasi menjadi aspek penting dalam memastikan berlangsungnya aktivitas di berbagai sektor. Kendaraan yang terus bertambah sejalan dengan pertumbuhan ekonomi, infrastruktur, dan perubahan perilaku masyarakat menjadi penyebab permasalahan transportasi di Kota Medan. Kesemrawutan di jaringan jalan Kota Medan merupakan konsekuensi dari ketidakseimbangan antara jumlah kendaraan dan kapasitas jalan, rendahnya kualitas sumber daya manusia pengguna jalan raya, serta minimnya fasilitas pendukung seperti marka jalan, lampu pengatur lalu lintas, dan fasilitas pejalan kaki. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi faktor-faktor yang menyebabkan kemacetan di Ruas Jalan Perintis Kemerdekaan, menentukan kapasitas jalan dan volume lalu lintas, serta menganalisis derajat kejenuhan. Diharapkan hasil penelitian ini dapat memberikan solusi untuk mengoptimalkan kinerja ruas jalan Perintis Kemerdekaan Kota Medan. Metodologi penelitian meliputi lokasi penelitian di Jalan Perintis Kemerdekaan Kota Medan, pengumpulan data melalui survei pendahuluan dan identifikasi masalah, serta data primer yang mencakup volume lalu lintas, kecepatan arus bebas, dan hambatan samping. Selain itu, data sekunder berupa data jumlah penduduk di Kota Medan. Hasil penelitian mencakup data volume lalu lintas yang dicatat selama dua hari pada jam-jam padat lalu lintas. Hasil pengamatan menunjukkan bahwa volume terbesar terjadi pada jam puncak siang. Selanjutnya, analisis kinerja ruas jalan dilakukan dengan parameter derajat kejenuhan (DS). Penelitian juga menentukan kapasitas dasar ruas jalan, faktor penyesuaian lebar lajur lalu lintas, faktor penyesuaian hambatan samping, dan faktor penyesuaian ukuran kota. Hasilnya menunjukkan kapasitas total ruas jalan adalah 1857 smp/jam. The city of Medan is in the process of transforming into a metropolitan city that will serve as the center for economic, governmental, and educational activities. Due to the high population mobility in Medan and its surrounding regions, transportation has become a crucial aspect in ensuring the smooth flow of activities across various sectors. The increasing number of vehicles, in line with economic growth, infrastructure development, and changes in societal behavior, has contributed to transportation issues in Medan. Traffic congestion in the road network of Medan is a consequence of the imbalance between the number of vehicles and road capacity, the low quality of human resources using the road, and the lack of supporting facilities such as road markings, traffic lights, and pedestrian amenities. This study aims to identify the factors causing congestion on the Perintis Kemerdekaan Road section, determine road capacity and traffic volume, and analyze the level of saturation. It is expected that the results of this research will provide solutions to optimize the performance of the Perintis Kemerdekaan Road section in Medan. The research methodology includes the location of the study on the Perintis Kemerdekaan Road in Medan, data collection through preliminary surveys and issue identification, as well as primary data that covers traffic volume, free-flow speed, and side friction. Additionally, secondary data includes the population of Medan. The research results encompass traffic volume data recorded during two peak traffic days. Observations show that the highest traffic volume occurs during the afternoon rush hours. Furthermore, road section performance analysis is conducted using the Degree of Saturation (DS) parameter. The research also determines the basic road capacity, traffic lane width adjustment factors, side friction adjustment factors, and city size adjustment factors. The results indicate that the total road capacity is 14,857 vehicles per hour.
Description: 64 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/22236
Appears in Collections:SP - Civil Engineering

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
198110106 - Hendra Gohae Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.54 MBAdobe PDFView/Open
198110106 - Hendra Gohae Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV420.28 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.