Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/23781
Title: Pengaruh Penggunaan Smartphone terhadap Motivasi Belajar Anak SMP Harapan 3 Deli Serdang
Other Titles: The Effect Of Smartphone Use On School Children’s Learning Motivation Harapan 3 Deli Serdang
Authors: Putra, Ferby Mandala
metadata.dc.contributor.advisor: Nafeesa
Keywords: penggunaan smartphone;motivasi belajar;siswa;influence smartphone;learning motivation;students
Issue Date: 22-Feb-2024
Publisher: UNIVERSITAS MEDAN AREA
Series/Report no.: NPM;178600197
Abstract: Penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan data dan fakta yang tepat serta dapat dipercaya, mengenai siswa\i yang pengaruh penggunaan smartphone terhadap motivasi belajar anak SMP di Sekolah Harapan 3 Medan. Populasi dalam penelitian ini diambil dari siswa/i di sekolah Harapan 3 Deli Serdang yang berjumlah 415 orang dan sampelnya menggunakan kuota sampling yang berjumlah 60 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan skala likert, yang berarti variabel yang akan diukur dijabarkan menjadi indikator variabel, dan kemudian indikator tersebut dijadikan sebagai titik tolak untuk menyusun item-item instrument yang dapat berupa penyataan atau pertanyaan. Berdasarkan dari penelitian ini diketahui bahwa penggunaan smartphone berpengaruh positif terhadap motivasi belajar, artinya setiap terjadinya meningkatnya penggunaan smartphone maka akan meningkatkan motivasi belajar juga. Hal ini diperkuat dan didukung oleh nilai sig lebih kecil dari nilai alpha yaitu 0, 000 < 0,05 artinya pengguna smartphone berpengaruh positif dan signifikan terhadap motivasi belajar anak. Berdasarkan hasil dari penelitian ini didapatkan pengaruh penggunaan smartphone terhadap motivasi belajar sebesar 37,1% dan sisan 62,9% dipengaruhi oleh variabel lain yang tidak ada dalam penelitian ini. The purpose of this study is to obtain accurate and reliable data and facts about the effect of smartphone use on academic motivation of junior high school students in Harapan 3 Medan School. Harapan 3 Deli Serdang School students with a total of 415 students were taken as the population for this study and the sample used a quota sampling of 60 students. In collecting data in this study, Likert scale was used in this study, that is, the variables to be measured were translated into indicators of variables and then the indicators were used as a starting point to compose the items of the instrument which can be in the form of statements or questions. Based on the study, it is known that smartphone usage has a positive effect on learning motivation, meaning that when device usage increases, learning motivation will also increase. This is supported by the sig value which is less than alpha value namely 0,000 < 0.05 which means that smartphone users have a positive and significant effect on children's learning motivation. From the results of this study, it was found that the effect of smartphone usage on academic motivation is 37,1% and the remaining 62,9% is influenced by other variables that were not included in this study.
Description: 73 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/23781
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
178600197 - Ferby Mandala Putra - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.97 MBAdobe PDFView/Open
178600197 - Ferby Mandala Putra - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV615.8 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.