Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/23960
Title: Pengaruh Viral Marketing dan Celebrity Endorse Terhadap Keputusan Pembelian Produk Skincare Somethinc (Studi Kasus pada Pengguna Skincare Somethinc di Kecamatan Sunggal Kabupaten Deli Serdang)
Other Titles: The Influence of Viral Marketing and Celebrity Endorsements on the Decision to Purchase Somethinc Skincare Products (Case Study of Somethinc Skincare Users in the District Sunggal, Deli Serdang Regency)
Authors: Septiani, Ayu Citra
metadata.dc.contributor.advisor: Yunita, Nindya
Keywords: viral marketing;celebrity endorse;keputusan pembelian;influence of viral marketing;purchase decision
Issue Date: Apr-2024
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;198320233
Abstract: Viral marketing adalah strategi pemasaran yang menggunakan internet atau sosial media untuk mempengaruhi keputusan pembelian. Sedangkan Celebrity endorse adalah memanfaatkan seorang artis, public figure, selebgram, blogger, vlogger, idol, atlet, dan influencer yang banyak diketahui, dikenal, dan diminati oleh konsumen dalam keberhasilan di bidang masing-masing untuk dapat mempromosikan produk yang ingin dipasarkan. Tujuan dilakukannya penelitian ini yaitu untuk mengetahui dan menganalisis pengaruh Viral marketing dan Celebrity endorse terhadap Keputusan Pembelian Produk skincare Somethinc di Kecamatan Sunggal. Adapun jenis penelitian ini menggunakan metode pendekatan kuantitatif dengan jenis data yang digunakan adalah data primer dan data sekunder yang diperoleh dari kuesioner. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh masyarakat di Kecamatan Sunggal. Sampel pada penelitian ini sebanyak 100 responden. Metode pengambilan sampel menggunakan metode nonprobability sampling dengan teknik random sampling dan metode analisis data yang digunakan adalah analisis statistik deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Viral Marketing berpengaruh positif dan signifikan terhadap keputusan pembelian. Hal ini dibuktikan melalui t-hitung sebesar 3,433 > t-tabel 1,660. Celebrity Endorse berpengaruh positif dan signifikan terhadap keputusan pembelian. Hal ini dibuktikan melalui t-hitung sebesar 2,461 lebih besar dari nilai t-tabel 1,661 dan nilai signifikan variabel keputusan pembelian 0,016 < 0,1. Dan ada pengaruh yang positif dan signifikan secara simultan antara Pengaruh Viral Marketing dan Celebrity Endorse terhadap Keputusan Pembelian. Hal ini dibuktikan melalui nilai f-hitung sebesar 15,648 lebih besar dari ftabel 3,09. Viral marketing is a marketing strategy that uses internet or social media to influence purchasing decisions. While Celebrity endorse is using an artist, public figure, celebgram, blogger, vlogger, idol, athlete, and influencer who is widely known, known and interested in success in their respective fields to promote products they want to market. The purpose of this study is to find out and analyze the influence of Viral marketing and Celebrity endorse on the Somethinc Skincare Product Purchase Decision in Sunggal District. This type of study used a quantitative approach method with the type of data used was primary data and secondary data obtained from the questionnaire. The population in this study is the entire community in Sunggal District. The sample in this study was 100 respondents. The sampling method uses nonprobability sampling methods with random sampling techniques and the data analysis method used is descriptive statistical analysis. The research results showed that This is proven by the t-count of 3.433 > t-table 1.660. Celebrity Endorsement has a positive and significant effect on purchasing decisions. This is proven by the t-count of 2.461 which is greater than the t-table value of .661 and the significant value of the purchasing decision variable is 0.016 <0.1. And there is a simultaneous positive and significant influence between the influence of Viral Marketing and Celebrity Endorsement on Purchasing Decisions. This is proven by the f-count value of 15.648 which is greater than the f table of 3.09.
Description: 72 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/23960
Appears in Collections:SP - Management

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
198320233 - Ayu Citra Septiani Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.95 MBAdobe PDFView/Open
198320233 - Ayu Citra Septiani Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV571.36 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.