Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/24074
Title: Sensasi dan Persepsi Pemakai Baju Thrifting (Monza) pada Komunitas Tiktok @Tokoray_Medan
Other Titles: Sensations and Perceptions of Thrifting (Monza) Clothes Wearers in the Tiktok Community @Tokoray_Medan
Authors: Haloho, Mitha Damaris
metadata.dc.contributor.advisor: Siregar, NIna Siti S.
Andary, Ria wuri
Keywords: sensasi;persepsi;baju monza;sensation;perception;thrifting
Issue Date: Mar-2024
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;198530128
Abstract: Penelitian ini bertujuan untuk untuk mengetahui sensasi dan persepsi pemakai baju monza pada komunitas TikTok @tokoray_ medan. Metode yang digunakan penelitian kualitatif, menggunakan studi netnografi. Informan dalam penelitian ini adalah followers atau pengikut Tiktok yang melakukan kegiatan Thrifting. Teknik pengumpulan data menggunakan metode lurking. Sedangkan analisis data dilakukan secara induktif dan untuk menguji keabsahan datanya menggunakan triangulasi sumber. Informan penelitian ini adalah followers aktif akun TikTok @tokoray_medan. Followers akun tersebut berjumlah 33.400 (Observasi pada tanggal 7 September 2023). Dari 33.100 followers kemudian peneliti melakukan observasi untuk mencari informan sesuai dengan kriteria yang telah peneliti tentukan. Maka dalam peneliti menemukan 5 orang yang bernama Rupela Purba, Nia Silaban, Eva Aritonang, Gracia Karin, Haifa Toni sebagai informan. Hasil penelitian Sensasi dari pemakai baju Thrifting (monza) adalah informan merasakan ada nya kepuasan terhadap harga dan kualitas dari monza. Pakaian monza @tokoray_medan sudah di cuci bersih sehingga pelanggan tidak merasakan adanya penyakit kulit seperti gatal pada kulit dan juga pelanggan hanya mencium aroma parfume. Persepsi yang terbentuk terhadap pakaian thrifting atau monza ini dapat disimpulkan bahwa informan melakukannya untuk tampil menarik dengan pakaian yang masih layak pakai dan tak jarang berasal dari brand ternama. This research aims to determine the sensations and perceptions of Monza clothing wearers in the TikTok @tokoray_ Medan community. The method used is qualitative research, using netnographic studies. The informants in this research are Tiktok followers or followers who carry out thrifting activities. The data collection technique uses the lurking method. Meanwhile, data analysis was carried out inductively and to test the validity of the data using source triangulation. The informants for this research are active followers of the TikTok account @tokoray_medan. The account's followers number 33,400 (Observations on September 7, 2023). From 33,100 followers, the researcher then made observations to find informants according to the criteria that the researcher had determined. So the researchers found 5 people named Rupela Purba, Nia Silaban, Eva Aritonang, Gracia Karin, Haifa Toni as informants. The results of the research: The sensation of Thrifting (Monza) clothing wearers was that the informants felt satisfaction with the price and quality of Monza. Monza @tokoray_medan clothes have been washed clean so that customers do not feel any skin diseases such as itching on the skin and customers only smell the perfume. The perception that is formed about thrifting or Monza clothing can be concluded that the informants do it to look attractive in clothes that are still fit to wear and often come from well-known brands.
Description: 68 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/24074
Appears in Collections:SP - Communication Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
198530128 - Mitha Damaris Haloho - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.48 MBAdobe PDFView/Open
198530128 - Mitha Damaris Haloho - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV1.03 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.