Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/24081
Title: Peran Kepemimpinan Camat dalam Meningkatkan Kinerja Pegawai pada Kantor Camat Pancur Batu Kabupaten Deli Serdang
Other Titles: The Role of Subdistrict Head Leadership in Improving Employee Performance at the Pancur Batu Subdistrict Office, Deli Serdang Regency
Authors: Surbakti, Delima Sari
metadata.dc.contributor.advisor: Sinaga, Rudi Salam
Keywords: peran kepemimpinan;kinerja pegawai;role;leadership;employee performance
Issue Date: Apr-2023
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;178520070
Abstract: Kecamatan Pancur Batu merupakan salah satu kecamatan yang ada di kabupaten Deli Serdang. Seorang pemimpin yang baik dan benar akan membuat kinerja pegawai semakin meningkat. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran kepemimpinan camat dalam meningkatkan kinerja pegawai di kantor camat Pancur Batu. Didalam penelitian ini, menggunakan metode kualitatif sebagai analisis data dan pengambilan data secara primer yaitu dengan mewawancarai. Sumber data dalam penelitian ini ialah Camat Pancur Batu, sekretaris camat, dan semua kasi sub bagian dan sebagaian masyarakat setempat. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan obeservasi, wawancara, dokumentasi, dan trigulasi data. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa peran kepemimpinan camat dalam meningkatkan kinerja pegawai pada kantor camat pancur batu, sejauh ini masih kurang efektif, hal ini dapat dilihat dari beberapa indikator yaitu peran interpesonal, peran informasional, peran pengambilan keputusan dan peran pengawasan, dalam ke empat indikator tersebut yang masih terlihat kurang efektif ialah peran camat dalam interpersonal dan peran pengawasan. Dan indikator yang sudah efektif dan baik ialah peran infomasional karena camat dalam memberikan informasi sudah terbuka tanpa ada yg ditutup tutupi, dan juga peran pengambilan keputusan camat mendiskusikan kepada seluruh pegawai untuk memberikan pendapat dan sarannya. Pancur Batu sub-district is one of the sub-districts in Deli Serdang district. A good and correct leader will improve employee performance. This research aims to determine the role of the sub-district head's leadership in improving employee performance at the Pancur Batu sub-district office. In this research, qualitative methods were used as data analysis and primary data collection, namely by interviewing. The data sources in this research are the Pancur Batu sub-district head, the sub-district secretary, and all subdivision heads and members of the local community. Data collection techniques were carried out using observation, interviews, documentation and data triangulation. The results of this research show that the role of sub-district leadership in improving employee performance at the Pancur Batu sub-district office is still less effective, this can be seen from several indicators, namely the interpersonal role, informational role, decisionmaking role and supervisory role, in these four indicators. What still seems less effective is the role of the sub-district head in interpersonal and supervisory roles. And the indicator that is effective and good is the informational role because the sub-district head in providing information is open without anything being covered up, and also the subdistrict head's decision-making role is discussing with all employees to provide opinions and suggestions.
Description: 78 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/24081
Appears in Collections:SP - Public Administration

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
178520070 - Delima Sari Surbakti Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.5 MBAdobe PDFView/Open
178520070 - Delima Sari Surbakti Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV729.1 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.