Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/25411
Title: | Hubungan antara Pola Asuh Demokratis dengan Penyesuaian Diri Siswa di Pesantren Darularafah Raya |
Other Titles: | The Correlation between Democratic Parenting Styles and Students' Adaption at Islamic Boarding School of Darularafah Raya |
Authors: | Jayatry, Sri Rasty |
metadata.dc.contributor.advisor: | Wahyuni, Nini Sri |
Keywords: | pola asuh demokratis;penyesuaian diri;pesantren;democratic parenting styles;adaptation;islamic boarding school |
Issue Date: | 8-Jul-2024 |
Publisher: | UNIVERSITAS MEDAN AREA |
Series/Report no.: | NPM;188600221 |
Abstract: | Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan pola asuh demokratis dengan penyesuaian diri santri di Pondok Pesantren Darularafah Raya. Penyesuaian diri merupakan kemampuan individu dalam suatu lingkungan dan bagaimana individu menerima respon yang matang dan efisien agar dapat diterima di lingkungan tersebut. Banyak faktor yang dapat mempengaruhi penyesuaian diri seseorang, salah satunya adalah pola asuh orang tua. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan pola asuh demokratis dengan penyesuaian diri siswa yang seharusnya dapat melakukan penyesuaian diri dengan baik terhadap lingkungan baru. Penyesuaian diri merupakan salah satu hal penting dalam membantu remaja bersosialisasi di pesantren. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kuantitatif korelasional. Populasi penelitian sebanyak 195 siswa dengan sampel sebanyak 88 siswa yang diperoleh melalui tes skrining untuk mengetahui siswa dengan pola asuh demokratis. Teknik pengumpulan data menggunakan skala pola asuh demokratis dan skala penyesuaian. Teknik analisis data menggunakan korelasi product moment. Hasil penelitian antara pola asuh demokratis dengan penyesuaian diri mempunyai hubungan yang positif dan signifikan, hal ini dibuktikan dengan analisis data diperoleh nilai r hitung = 0,483 dan p = 0,000 (p < 0,05), kesimpulan penelitian terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara pola asuh demokratis dengan penyesuaian diri. hubungan yang signifikan antara pola asuh demokratis dengan penyesuaian diri. This research aims to determine the relationship between democratic parenting and students' adjustment at the Darularafah Raya Islamic Boarding School. Adjustment is an individual's ability in an environment and how the individual receive a mature and efficient response so that it can be accepted in the environment the. Many factors can influence a person's adjustment, one of them is the parenting style of parents. The aim of this research is to find out the relationship between democratic parenting styles and students' self-adjustment should be able to adapt well to the environment new. Adjustment is one of the important things in helping teenagers socializing in Islamic boarding schools. This research is descriptive research correlational quantitative. The research population was 195 students with a sample A total of 88 students were obtained through a screening test to identify students with a democratic parenting style. The data collection technique uses a pattern scale Democratic parenting and adjustment scales. Data analysis techniques use correlation product moment. Research results between democratic parenting and adjustment self has a positive and significant relationship, this is proven by data analysis obtained calculated r value = 0.483 and p = 0.000 (p < 0.05), conclusion research, there is a positive and significant relationship between parenting styles democratic with self-adjustment. significant relationship between democratic parenting styles and adaptation. |
Description: | 121 Halaman |
URI: | https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/25411 |
Appears in Collections: | SP - Psychology |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
188600221 - Sri Rasty Jayatry – Fulltext.pdf | Cover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography | 1.65 MB | Adobe PDF | View/Open |
188600221 - Sri Rasty Jayatry – Chapter IV.pdf Restricted Access | Chapter IV | 427.62 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.