Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/25721
Title: Perbedaan Motivasi Belajar Siswa Ditinjau dari Siswa yang Tinggal di Asrama dengan Siswa yang Tinggal di Luar Asrama pada Sekolah SMAS RK (Roma Katolik) Deli Murni Deli Tua
Other Titles: Differences in Student Learning Motivation as Seen from Students Who Live in Dormitories and Students Who Live Outside of Dormitories at SMAS RK (Roman Catholic) School Deli Murni Deli Tua
Authors: Purba, Grace Ivone Montasia
metadata.dc.contributor.advisor: Yunita
Keywords: motivasi belajar;siswa;asrama;learning motivation;students;dormitories
Issue Date: 13-Sep-2024
Publisher: UNIVERSITAS MEDAN AREA
Series/Report no.: NPM;198600223
Abstract: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan motivasi belajar siswa ditinjau dari siswa yang tinggal di asrama dengan siswa yang tinggal di luar asrama pada sekolah SMAS RK (ROMA KATOLIK) Deli Murni Deli Tua. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa-siswa yang tinggal di asrama dengan siswa yang tinggal di luar asrama pada sekolah SMAS RK (ROMA KATOLIK) Deli Murni Deli Tua berjumlah 80 siswa. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah Teknik total sampling. Pengambilan data dilakukan dengan model skala likert dengan dua skala yaitu siswa yang tinggal di asrama dengan yang tinggal di luar asrama. Berdasarkan hasil analisis mean hipotetik sederhana terlihat bahwa ada pengaruh yang negatif dan signifikan antara siswa yang tinggal di asrama terhadap yang tinggal di luar asrama pada motivasi belajar siswa pada sekolah SMAS RK (ROMA KATOLIK) Deli Murni Deli Tua, dimana F=2,589, dengan signifikan p=0,11. Dari hasil tersebut diproleh Koefesien homogen. Berdasarkan hasil uji mean dapat disimpulkan bahwa siswa yang tinggal di asrama tergolong tinggi dengan mean hipotetik sebesar 75, dan mean empiriknya 89,29. Selanjutnya siswa yang tinggal di luar asrama dapat disimpulkan memproleh hasil rendah dengan mean hipotetiknya sebesar 75, dan mean empiriknya sebesar 60,05. Dari hasil penelitian ini dapat disimpulkan bahwa motivasi belajar siswa yang tinggal di asrama dengan siswa yang tinggal di luar asrama pada sekolah SMAS RK (ROMA KATOLIK) Deli Murni Deli Tua dapat diterima. This research aims to determine the differences in student learning motivation in terms of students who live in dormitories and students who live outside the dormitories at SMAS RK (ROMA CATHOLIC) Deli Murni Deli Tua school. The population in this study were students who lived in dormitories with students who lived outside the dormitories at SMAS RK (ROMA CATHOLIC) Deli Murni Deli Tua school totaling 80 students. The sampling technique used was total sampling technique. Data collection was carried out using a Likert scale model with two scales, namely students who live in the dormitory and those who live outside the dormitory. Based on the results of the simple hypothetical mean analysis, it can be seen that there is a negative and significant influence between students who live in the dormitory and those who live outside the dormitory on student learning motivation at SMAS RK (ROMA CATHOLIC) Deli Murni Deli Tua, where F = 2.589, which is significant p=0.11. From these results, a homogeneous coefficient was obtained. Based on the results of the mean test, it can be concluded that students who live in dormitories are classified as high with a hypothetical mean of 75, and an empirical mean of 89.29. Furthermore, students who live outside the dormitory can be concluded to have low results with a hypothetical mean of 75, and an empirical mean of 60.05. From the results of this research it can be concluded that the learning motivation of students who live in the dormitory compared to students who live outside the dormitory at SMAS RK (ROMA CATHOLIC) Deli Murni Deli Tua school is acceptable.
Description: 94 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/25721
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
198600223 - Grace Ivone Montasia Purba - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.63 MBAdobe PDFView/Open
198600223 - Grace Ivone Montasia Purba - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV392.49 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.