Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/26529
Title: | Rancang Bangun Prototipe Sistem Kontrol Parkir Rotasi Vertikal Otomatis Berbasis Internet Of Things |
Other Titles: | Design and Build a Prototype of an Automatic Vertical Rotation Parking Control System Based on the Internet of Things |
Authors: | Gaol, Idris M Lumban |
metadata.dc.contributor.advisor: | Azmi, Fadhillah |
Keywords: | parkir rotasi vertikal;esp8266;iot;vertical rotation parking |
Issue Date: | 13-Jun-2024 |
Publisher: | UNIVERSITAS MEDAN AREA |
Series/Report no.: | NPM;198120048 |
Abstract: | Penelitian ini didasari oleh penggunaan kendaraan roda empat yang sudah semakin meningkat yang mengakibatkan sulitnya lahan parkir diakses dikarenakan daya tampung yang masih minim sehingga menimbulkan parkir liar seperti memarkirkan kendaraan dibahu jalan yang mengakibatkan terganggunya kegiatan lalu lintas yang dapat menimbulkan kemacetan. Sistem parkir vertikal merupakan satu jenis sistem parkir dimana sistem parkir ini akan memudahkan pengendara untuk memarkirkan kendaraannya karna parkiran ini didesain seperti bangunan bertingkat namun sistem parkirannya didesain dengan sistem kontrol parkir rotasi vertikal dimana kendaraan akan disusun secara bertingkat sesuai dengan konstruksi sistem parkiran. Sistem parkir ini akan menjadi lebih efisien karna penggunaannya lebih hemat dan parkiran ini dirangkum menjadi sebuah sistem mikrokontroler. Sistem parkiran ini dirancang berbasis Internet Of Things sehingga parkiran ini dapat diakses dan dimonitoring dari smartphone dan dari jarak jauh. Sistem parkir ini merupakan salah satu solusi untuk mengurangi praktik parkir liar dengan kebutuhan lahan yang terbatas. Teknologi IoT digunakan sebagai sistem akses lahan parkir dan Mikrokontrol Arduino Uno sebagai pengontrol sistem kendali rotasi pada parkir rotasi vertikal. Esp8266 digunakan sebagai modul yang akan dihubungkan ke aplikasi sebagai akses memarkirkan kendaraan melalui penggunaan Smartphone. Motor DC digunakan sebagai pemutar rotasi dan sensor encoder sebagai inisialisasi posisi setiap kendaraan. Sistem parkir rotasi vertikal dibuat dalam sebuah model dengan skala 1:60 dan kapasitas 6 buah kendaraan. Sistem parkir ini beroperasi secara otomatis dengan harapan dapat meningkatkan waktu dan efisiensi parkir kendaraan. Pengujian dilakukan dengan cara memberikan gangguan berupa tingkah laku manusia saat memarkir kendaraan dan melakukan pengujian terhadap ketahanan operasi sistem parkir vertikal. Dari hasil pengujian kendaraan dengan ketinggian dan bobot berlebih tidak dapat melakukan parkir serta proses parkir dapat dilakukan dalam kurun waktu yang singkat. This research is based on the increasing use of four-wheeled vehicles, which makes it difficult to access parking lots due to the minimal capacity, giving rise to illegal parking, such as parking vehicles on the side of the road, which results in disruption of traffic activities which can cause congestion. The vertical parking system is a type of parking system where this parking system will make it easier for drivers to park their vehicles because this parking lot is designed like a multi-storey building, but the parking system is designed with a vertical rotation parking control system where vehicles will be arranged in tiers according to the construction of the parking system. This parking system will be more efficient because its use is more economical and this parking lot is summarized into a microcontroller system. This parking system is designed to be based on the Internet of Things so that this parking can be accessed and monitored from smartphones and remotely. This parking system is one solution to reduce illegal parking practices with limited land requirements. IoT technology is used as a parking lot access system and Arduino Uno Microcontrol as a controller for the rotation control system in vertical rotation parking. Esp8266 is used as a module that will be connected to the application to access vehicle parking through the use of a smartphone. DC motors are used as rotation players and encoder sensors to initialize the position of each vehicle. The vertical rotation parking system is made in a model with a scale of 1:60 and a capacity of 6 vehicles. This parking system operates automatically with the hope of increasing vehicle parking time and efficiency. The test was carried out by providing interference in the form of human behavior when parking the vehicle and testing the operational resistance of the vertical parking system. From the test results, vehicles with excessive height and weight cannot park and the parking process can be done in a short period of time. |
Description: | 35 Halaman |
URI: | https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/26529 |
Appears in Collections: | SP - Electrical Engineering |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
198120048 -Idris M Lumban Gaol - Fulltext.pdf | Cover, Abstract, Chapter I, II, III, Bibliography | 1.42 MB | Adobe PDF | View/Open |
198120048 -Idris M Lumban Gaol - Chapter IV.pdf Restricted Access | Chapter IV | 421.54 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.