Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/26729
Title: Model Creative Art Storytelling untuk Membantu Perkembangan Bahasa dan Kemampuan Sains Anak Usia 5-6 Tahun di TK Al Ihsan Kota Medan
Other Titles: Creative Art Storytelling Model to Help Language Development and Science Skills of 5-6 Year Old Children at Al Ihsan Kindergarten, Medan City
Authors: Rezeki, Kembang Sri
metadata.dc.contributor.advisor: Millfayetty, Sri
Keywords: Anak Usia Dini;Bahasa;Kemampuan sains;Model Creative Art;story telling;Early Childhood;Language;Science Skills
Issue Date: Apr-2019
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;161804111
Abstract: Kegiatan pembelajaran bagi anak TK adalah model pembelajaran bermain sambil belajar. Karena bermain dapat membantu anak meningkatkan fungsi kognitif, memecahkan masalah, dan mengasah kemampuan komunikasi anak. Karakteristik anak usia TK salah satunya memiliki rasa ingin tahu yang tinggi. Dengan rasa ingin tahunya tersebut membuat anak menjadi seorang pengamat dan pemikir secara alami. Bahasa adalah cara mengekspresikan pikiran. Dengan kemampuan bahasa, anak dapat berkomunikasi setiap saat dengan orang di sekitar untuk mengungkapkan perasaan secara verbal atau nonverbal. Anak usia dini cenderung untuk terus mencoba sesuatu dan mendapatkan jawaban dari pertanyaan-pertanyaan yang ada dibenaknya. Contohnya menggunakan potongan kertas untuk bermain masak-masakan, menyusun kardus atau kotak untuk arena balap mobil, menyelesaikan puzzle yang lebih kompleks, dan mengelompokkan mainannya. Kegiatan tersebut merupakan bagian dari sains. Pembelajaran sains bagi anak ditujukan untuk mengembangkan kemampuan anak dalam aspek-aspek fundamental dalam memecahkan masalah yang dihadapinya. Diperlukannya satu strategi pendekatan pengembangan kemampuan bahasa melalui pembelajaran yang sesuai dengan perkembangan anak usia dini yang meliputi aspek psikologis dan pedagogis. Menyajikan materi pembelajaran di sekolah dengan kegiatan bermain dengan metode yang menarik dan menyenangkan sehingga anak tidak merasa terpaksa ataupun tertekan. Model creative art adalah model kegiatan yang melibatkan imajinasi anak dan bisa mencakup berbagai kegiatan bermain. Kegiatan bermain tersebut penting karena merangsang dan membantu menumbuhkan kemampuan anak di semua domain, yang dapat mendorong fleksibilitas pikiran anak. Melalui creative art storytelling dalam pendidikan anak usia dini pengembangan bahasa dan kemampuan sains anak menjadi lebih baik. Learning activities for kindergarten children are learning models that involve playing while learning. Because playing can help children improve cognitive function, solve problems, and hone children's communication skills. One of the characteristics of kindergarten children is having a high curiosity. With this curiosity, children become natural observers and thinkers. Language is a way of expressing thoughts. With language skills, children can communicate at any time with people around them to express feelings verbally or nonverbally. Early childhood tends to keep trying something and get answers to the questions in their minds. For example, using paper pieces to play cooking, arranging cardboard or boxes for car racing, completing more complex puzzles, and grouping toys. These activities are part of science. Science learning for children is aimed at developing children's abilities in fundamental aspects in solving the problems they face. A strategy is needed to approach the development of language skills through learning that is in accordance with the development of early childhood which includes psychological and pedagogical aspects. Presenting learning materials at school with play activities with interesting and fun methods so that children do not feel forced or pressured. The creative art model is an activity model that involves children's imagination and can include various play activities. These play activities are important because they stimulate and help develop children's abilities in all domains, which can encourage the flexibility of children's minds. Through creative art storytelling in early childhood education, children's language development and science skills are better
Description: 126 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/26729
Appears in Collections:MT - Master of Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
161804111 - Kembang Sri Rezeki Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography2.91 MBAdobe PDFView/Open
161804111 - Kembang Sri Rezeki Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV964.5 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.