Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/27015
Title: | Studi Identifikasi Faktor Faktor yang Mempengaruhi Disiplin Belajar Siswa Kelas VIII di SMPN 22 Medan |
Other Titles: | Study of Identification of Factors Influencing Learning Discipline of Class VIII Students at SMPN 22 Medan |
Authors: | Yasmin, Mutia |
metadata.dc.contributor.advisor: | Hasmayni, Babby |
Keywords: | disiplin belajar;learning discipline |
Issue Date: | 21-Jan-2025 |
Publisher: | UNIVERSITAS MEDAN AREA |
Series/Report no.: | NPM;208600048 |
Abstract: | Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui studi identifikasi faktor faktor yang mempengaruhi disiplin belajar siswa kelas VIII di SMPN 22 Medan.penelitian ini merupakan desktiptif kuantitatif yaitu untuk mengambarkan variabel secara apa adanya di dukung dengan data data berupa angka yang di hasilkan dari keadaan sebenarnya. Adapun populasi yang digunakan dalam penelitian ini adalah sebanyak 158 responden di SMPN 22 Medan. sampel yang digunakan dalam penelitian ini sebanyak 60 orang yang melakukan disiplin belajar. Teknik pengambilan sampling menggunakan total sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan skala likert yaitu skala berisi sejumlah item yang disusun berdasarkan faktor faktor membangun variabel tersebut. Teknik analisi data yang digunakan dalam penelitian ini bersifat analisi statictic deskriptif. Seluruh hasil data yang diperoleh kemudian akan di analisis dengan menggunakan analisis statistic dengan bantuan program komputer ( SPSS). Skala disiplin belajar disusun berdasarkan berdasarkan faktor faktor yang mempengaruhi disiplin belajar yaitu : Faktor teladan yang berupa tindakan sebesar 24%, faktor kesadaran diri sendiri sebesar 22% ,faktor alat pendidikan 20%, faktor ketaatan 18%, faktor hukuman 16%. Faktor yang paling memiliki pengaruh faktor paling terendah terhadap disiplin belajar siswa adalah faktor hukuman 0,776 atau 16 %. This study aims to determine the identification study of factors that influence the learning discipline of class VIII students at SMPN 22 Medan. This study is a quantitative descriptive study, namely to describe variables as they are supported by data in the form of numbers generated from actual conditions. The population used in this study was 158 respondents at SMPN 22 Medan. The sample used in this study was 60 people who carried out learning discipline. The sampling technique used total sampling. The data collection technique used a Likert scale, namely a scale containing a number of items arranged based on the factors that build the variable. The data analysis technique used in this study was descriptive statistical analysis. All data results obtained will then be analyzed using statistical analysis with the help of a computer program (SPSS). The scale of learning discipline is compiled based on factors that influence learning discipline, namely: exemplary factors in the form of actions of 24%, self-awareness factors of 22%, educational tools factors of 20%, obedience factors of 18%, punishment factors of 16%. The factor that has the lowest influence on students' learning discipline is the punishment factor of 0.776 or 16%. |
Description: | 91 Halaman |
URI: | https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/27015 |
Appears in Collections: | SP - Psychology |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
208600048 - Mutia Yasmin - Fulltext.pdf | Cover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography | 1.66 MB | Adobe PDF | View/Open |
208600048 - Mutia Yasmin - Chapter IV.pdf Restricted Access | Chapter IV | 986.73 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.