Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/27034
Title: Bermain Puppet Model Creative Art untuk Membantu Perkembangan Emosi dan Sains pada Anak Usia 4-5 Tahun di Tk Al-Ihsan Medan
Other Titles: Playing Puppet Model Creative Art to Help Emotional and Scientific Development in Children Aged 4-5 Years at Kindergarten Al-Ihsan Medan
Authors: Syahrida, Runi
metadata.dc.contributor.advisor: Milfayetty, Sri
Surbakti, Amanah
Keywords: puppet model;creative art;emosi;sains;puppet models;creative arts;emotions;science
Issue Date: 23-Apr-2019
Publisher: UNIVERSITAS MEDAN AREA
Series/Report no.: NPM;161804121
Abstract: Masalah dalam penelitian ini adalah perkembangan emosi dan sains anak usia 4-5 tahun kurang berkembang di Taman Kanak-Kanak. Penelitian ini bertujuan meningkatkan model Creative art dalam bermain Puppet untuk meningkatkan perkembangan emosi dan sains dan sains anak usia 4-5 tahun di Taman Kanak – kanak. Metode yang digunakan adalah penelitian pengembangan (research and development) yang dilaksanakan dalam 4 tahap yang dinamakan 4D (Define, design, develop, disseminate). Dalam penelitian ini tahapan diseminasi dilakukan pada skala kecil. Populasi penelitian ini adalah siswa kelompok TK A Al- Ihsan Medan yang terdiri dari 35 orang anak. Besar sampel 8 orang diambil secara random yang dibagi dalam 2 kelompok, yaitu kelompok yang diberi perlakuan konvensional dan kelompok yang diberi perlakuan dengan model Creative art dalam Bermain Puppet . Data dikumpulkan menggunakan lembar observasi untuk mengukur perkembangan emosi dan perkembangan sains anak. Sedangkan pretes dan postes digunakan mengukur perkembangan emosi dan sains dan perkembambangan sains anak sebelum dan sesudah perlakuan. The problem in this study is the emotional and scientific development of children aged 4-5 years is underdeveloped in Kindergarten. This study aims to improve the Creative art model in playing Puppet to improve the emotional and scientific development of children aged 4-5 years in Kindergarten. The method used is research and development which is carried out in 4 stages called 4D (Define, design, develop, disseminate). In this study, the dissemination stage was carried out on a small scale. The population of this study was students of TK B Al-Ihsan Medan consisting of 35 children. A sample size of 8 people was taken randomly and divided into 2 groups, namely the group given conventional treatment and the group given treatment with the Creative art model in Playing Puppet. Data were collected using observation sheets to measure children's emotional and scientific development. While the pretest and posttest were used to measure children's emotional and scientific development before and after treatment.
Description: 129 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/27034
Appears in Collections:MT - Master of Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
161804121 - Runi Syahrida - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.5 MBAdobe PDFView/Open
161804121 - Runi Syahrida - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV537.97 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.