Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/27038
Title: Komunikasi antar Pribadi Fotografer dalam Membangun Loyalitas Klien
Other Titles: Interpersonal Communication Of Photographers In Building Client Loyalty
Authors: Andresa, Dennes Julio
metadata.dc.contributor.advisor: Matondang, Armansyah
Riadi, Selamat
Keywords: komunikasi antarpribadi;komunikasi mulut ke mulut;fotografer;loyalitas klien;interpersonal communication;word-of-mouth communication;photographer;client loyalty
Issue Date: 1-Jul-2024
Publisher: UNIVERSITAS MEDAN AREA
Series/Report no.: NPM;198530232
Abstract: Keberhasilan bisnis fotografi bergantung pada cara fotografer membangun hubungan dengan kliennya, jika hubungan yang dibangun tidak baik maka klien berpotensi besar tidak akan lagi menggunakan jasanya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui metode pendekatan yang dibangun fotografer dalam loyalitas kliennya. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif dan yang menjadi objek penelitiannya yaitu fotografer Jimmylukas. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Jimmylukas berhasil membangun bisnis fotografinya dengan fokus pada komunikasi antar pribadi dengan pendekatan keterbukaan dan menjalin komunikasi kepada klien dengan keakraban, mendengarkan keinginan klien dan mewujudkannya agar pelayanan dapat memberikan kepuasan sehingga dapat membuat klien menjadi loyalitas. Selain menggunakan media dosial sebagai wadah promosi, Jimmylukas juga menggunakan komunikasi dari mulut ke mulut untuk memperluas promosinya melalui klien untuk menyampaikan ke teman dan saudaranya. The success of a photography business depends on how photographers build relationships with their clients. If the relationship is poorly maintained, there is a high chance that clients will no longer use their services. This research aims to identify the approach methods used by photographers to foster client loyalty. The study employs a qualitative approach with a descriptive method, focusing on photographer Jimmylukas as the research subject. The findings reveal that Jimmylukas successfully built his photography business by emphasizing interpersonal communication, using openness, and establishing a close rapport with clients. He listens to his clients' wishes and fulfills them to ensure that the service provides satisfaction, ultimately fostering client loyalty. In addition to utilizing social media as a promotional platform, Jimmylukas also relies on word-of-mouth communication to expand his promotion through clients sharing their experiences with friends and relatives.
Description: 72 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/27038
Appears in Collections:SP - Communication Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
198530232 - Dennes Julio Andresa - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.19 MBAdobe PDFView/Open
198530232 - Dennes Julio Andresa - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV827.76 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.