Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/27427
Title: | Dukungan Sosial dan Kecerdasan Emosional Remaja |
Other Titles: | Social Supports and Emotional Intelligence in Adolescents |
Authors: | Gunawan, Surya |
metadata.dc.contributor.advisor: | Alfita, Laili |
Keywords: | Social Supports;Adolescents;Emotional Intelligence;Dukungan Sosial;Kecerdasan Emosional;Remaja |
Issue Date: | Nov-2024 |
Publisher: | Universitas Medan Area |
Series/Report no.: | NPM;178600423 |
Abstract: | Artikel ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh dukungan sosial terhadap kecerdasan emosional pada remaja melalui kajian literatur. Masalah difokuskan pada bagaimana dukungan sosial membentuk kecerdasan emosional selama masa remaja, yang merupakan periode penting yang ditandai dengan perubahan fisik, kognitif, emosional, dan sosial yang signifikan, sebagaimana dijelaskan dalam teori Peter. Perubahan ini sering membuat remaja kesulitan membedakan antara pengaruh positif dan negatif, yang dapat menyebabkan perilaku menyimpang. Menurut Hayati, tingkat dukungan sosial yang tinggi dapat memberikan dampak positif bagi remaja, seperti merasakan perhatian, menerima dukungan emosional, bantuan fisik, kemampuan menyelesaikan masalah, dan perasaan dihargai. Teori Goleman juga menunjukkan bahwa kecerdasan emosional bukanlah sifat yang tetap dan tidak dapat diubah, tetapi merupakan faktor psikologis yang dapat dikembangkan melalui pengaruh lingkungan. Kajian literatur ini mensintesis temuan dari 10 artikel terpilih, yang dikumpulkan melalui basis data elektronik seperti Google Scholar dan Science Direct, dengan fokus pada studi yang dipublikasikan dalam sepuluh tahun terakhir. Analisis kualitatif menunjukkan adanya hubungan positif yang signifikan antara dukungan sosial dan kecerdasan emosional pada remaja, yang mengindikasikan bahwa semakin tinggi tingkat dukungan sosial, semakin tinggi pula kecerdasan emosional pada remaja This article aims to examine the influence of social support on emotional intelligence among adolescents through a literature review. The issue is focused on how social support shapes emotional intelligence during adolescence, a crucial period marked by significant physical, cognitive, emotional, and social changes, as outlined in Peter's theory. These changes often make it challenging for adolescents to differentiate between positive and negative influences, which can lead to deviant behaviors. According to Hayati, high levels of social support can have a positive impact on adolescents, such as providing care, emotional support, physical assistance, problem-solving capabilities, and a sense of being valued. Goleman's theory further suggests that emotional intelligence is not a fixed trait but a psychological factor that can be developed through environmental influences. This literature review synthesizes findings from 10 selected articles, gathered from electronic databases such as Google Scholar and Science Direct, focusing on studies published in the last ten years. The analysis reveals a significant positive relationship between social support and emotional intelligence in adolescents, indicating that higher levels of social support are associated with increased emotional intelligence. |
Description: | 11 Halaman |
URI: | https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/27427 |
Appears in Collections: | SP - Psychology |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
178600423 - Surya Gunawan - Fulltext.pdf | Fulltext | 555.64 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.