Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/27879
Title: Pola Komunikasi Penjual Dalam Meyakinkan Pembeli Tentang Kehigienisan Pakaian Bekas Di Pajak Monza Kota Tanjung Balai
Other Titles: Seller Communication Patterns in Convincing Buyers Regarding the Hygiene of Used Clothing at the Monza Tax Office in Tanjung Balai City
Authors: Samosir, Frans Michael
metadata.dc.contributor.advisor: Siregar, Nina Siti Salmaniah
Keywords: pola komunikasi;pakaian bekas;communication patterns;monza
Issue Date: 18-Mar-2025
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;208530021
Abstract: Maraknya rumor bahwa pakaian Monza menjadi pembawa kuman dan penyakit impor dari luar negeri sejak tahun 2020 membuat masyarakat khawatir dan ragu akan kebersihan pakaian bekas Monza. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana penjual berkomunikasi untuk meyakinkan pembeli tentang kebersihan pakaian bekas Monza di gerai Monza Kota Tanjung Balai dan faktor-faktor yang berkontribusi terhadap popularitas Monza. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif. Teori yang digunakan adalah teori interaksionisme simbolik George Herbert Mead. Teknik pengumpulan data meliputi observasi, wawancara dengan 10 informan, dan dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pola komunikasi antara penjual dan pembeli bersifat sirkuler, di mana komunikasi terjadi berulang kali dan dapat berhenti sewaktu-waktu, ditandai dengan adanya keputusan bersama dan perubahan sikap pembeli, dengan kembalinya kepercayaan masyarakat atau pembeli terhadap kebersihan pakaian bekas Monza. Lebih lanjut, harga, kualitas, gaya pakaian, dan merek merupakan faktor utama yang berkontribusi terhadap preferensi Monza dibandingkan pakaian baru. The increasing rumors that Monza clothing has become a carrier of germs and diseases imported from abroad since 2020 have made people concerned and doubtful about the hygiene of used Monza clothing. This study aims to determine how sellers communicate to convince buyers about the hygiene of used Monza clothing at the Monza outlet in Tanjung Balai City and the factors that contribute to Monza's popularity. The research employed a descriptive qualitative method. The theory used is George Herbert Mead's symbolic interactionism theory. Data collection techniques included observation, interviews with 10 informants, and documentation. The results of this study indicate that the communication pattern between sellers and buyers is circular, where communication occurs repeatedly and can stop at any time, marked by a mutual decision and a change in buyer attitudes, with the return of public or buyer trust in the hygiene of Monza used clothing. Furthermore, price, quality, clothing style, and brand are the main factors contributing to Monza's preference over new clothing.
Description: 99 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/27879
Appears in Collections:SP - Communication Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
208530021 - Frans Michael Samosir - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV588.3 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
208530021 - Frans Michael Samosir - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography2.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.