Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/28004
Title: Penyelidikan Keausan Roda Gigi Lurus Akibat Variasi Bahan dengan Kondisi Kering dan Terlumasi
Other Titles: Investigation of Straight Gear Wear Due to Material Variation in Dry and Lubricated Conditions
Authors: Raymond, John
metadata.dc.contributor.advisor: Siregar, Rakhmad Arief
Keywords: Keausan;Polimer;Polyformaldehyde;Polytetrafluoroethylene;Uji Rig;Roda Gigi
Issue Date: 1-May-2025
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;198130079
Abstract: Penelitian ini dilaksanakan dengan tujuan untuk menyelidiki keausan yang terjadi pada material polimer Polyformaldehyde dan Polytetrafluoroethylene berdasarkan uji rig menggunakan roda gigi lurus. Metode yang digunakan pada pengujian ini adalah metode eksperimental. Pada pengujian kering, keausan roda gigi polytetrafluoroethylene di amati mengalami peningkatan yang signifikan dari penghilangan material keseluruhan sebanyak 11,26 g dan 12,51 g pada rasio 1 : 1 dan 1 : 0,75 secara berurutan pada 2 juta putaran dengan beban torsi 5,8 Nm, pada pengujian terlumasi, keausan yang terjadi terbalik dengan pengujian kering dimana hanya sebanyak 0,25 g dan 0,30 g material total yang berkurang pada rasio 1 : 1 dan 1 : 0,75 secara berurutan pada 2 juta putaran pada beban yang sama. Hal ini dapat dinyatakan bahwa penambahan pelumasan pada sistem kerja roda gigi akan meningkatkan kinerja dan umur roda gigi. This study aimed to investigate the wear of polyformaldehyde and polytetrafluoroethylene polymer materials based on rig tests using straight-gear gears. The method used in this test was an experimental one. In dry testing, the wear of the polytetrafluoroethylene gears was observed to increase significantly, with an overall material removal of 11.26 g and 12.51 g at ratios of 1:1 and 1:0.75, respectively, over 2 million revolutions with a torque load of 5.8 Nm. In lubricated testing, the wear was reversed, with only 0.25 g and 0.30 g of total material being removed at ratios of 1:1 and 1:0.75, respectively, over 2 million revolutions with the same load. This suggests that adding lubrication to the gear system will improve gear performance and life.
Description: 78 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/28004
Appears in Collections:SP - Mechanical Engineering

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
198130079 - John Raymond - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV1.28 MBAdobe PDFView/Open Request a copy
198130079 - John Raymond - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography2.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.