Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/28302
Title: | Karakteristik Campuran Asphalt Concrete-Binder Course (Ac-Bc) Dengan Menggunakan Batu Gunung Sebagai Agregat Kasar Dan Abu Gunung Vulkanik Sebagai Filler |
Authors: | Rahmi, Novita |
metadata.dc.contributor.advisor: | Lubis, Kamaluddin |
Keywords: | Karakteristik Campuran Aspal Lapisan Perkerasan AC-BC;Abu Vulkanik;Batu Gunung;Characteristics of AC-BC Pavement Asphalt Mixture;Volcanic Ash;Mountain Rock |
Issue Date: | 3-Sep-2025 |
Publisher: | Universitas Medan Area |
Series/Report no.: | NPM;158110033 |
Abstract: | Perkerasan jalan adalah suatu sistem yang terdiri dari beberapa lapis material yang diletakkan pada tanah dasar (subgrade). Tujuan utama dari dibangunnya perkerasan adalah untuk memberikan permukaan yang rata dengan kekesatan tertentu, dengan umur layanan cukup Panjang, serta pemelirahaan yang minimum. Pertumbuhan penduduk di Indonesia sangatlah pesat, yang dapat mengakibatkan peningkatan mobilitas penduduk di Indonesia. Sehingga muncul banyak kendaraan-kendaraan berat melintas di jalan raya. Oleh karena itu pemerintah terus memacu pembangunan infrastruktur di Indonesia. Salah satu bahan dasar pembangunan infrastruktur jalan adalah filler. Perkerasan diatas tanah biasanya dibentuk dari beberapa lapisan yang relatif lemah dibagian bawah., dan berangsurangsur lebih kuat di bagian yang lebih atas. Dengan adanya penelitian ini, diharapkan bisa memberikan pemahaman dan menambah wawasan mengenai pengaruh penggunaan batu gunung sebagai agregat kasar dan abu vulkanik sebagai filler dalam campuran aspal panas, khususnya AC-BC sebagai lapisan pengikat perkerasan lentur ditinjau terhadap sifat marshall (stability,flow,void in mineral agregat (VMA), void in the mix (VIM), void filled with asphalt (VFA) dan marshall Quotient). Dari data hasil pengujian tes uji Marshall terhadap campuran aspal AC-BC dengan variasi aspal yang berbeda, didapat kadar aspal optimum sebesar 5.57%. Sedangkan dari variasi agregat yang berbeda dengan menggunakan kadar aspal optimum, Campuran aspal dengan menggunakan Agregat batu alam mempunyai nilai stabilitas 1190,8 kg, sehingga bisa digunakan dalam perencanaan suatu perkerasan jalan lokal yang volume lalu lintas nya rendah. Pavement is a system consisting of several layers of material that is placed on the subgrade. The main purpose of pavement construction is to provide a flat surface with a certain toughness, with a sufficiently long service life, and minimum maintenance. The population growth in Indonesia is very fast, which can result in an increase in population mobility in Indonesia. So that many heavy vehicles appeared on the highway. Therefore, the government continues to spur infrastructure development in Indonesia. One of the basic ingredients for road infrastructure development is filler. Pavement above ground is usually formed from several layers that are relatively weak at the bottom, and gradually stronger at the top. With this research, it is hoped that it can provide understanding and add insight into the effect of using mountain rock as coarse aggregate and volcanic ash as a filler in hot asphalt mixture, especially AC-BC as a flexible pavement binder layer in terms of marshall properties (stability, flow, void in mineral aggregate (VMA), void in the mix (VIM), void filled with asphalt (VFA) and Marshall Quotient). From the data from the Marshall test test results for the AC-BC asphalt mixture with different bitumen variations, the optimum asphalt content was 5.57%. Meanwhile, from the different aggregate variations using the optimum bitumen content, the asphalt mixture using natural stone aggregates has a stability value of 1190.8 kg, so it can be used in the planning of a local pavement with low traffic volume. |
URI: | https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/28302 |
Appears in Collections: | SP - Civil Engineering |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
158110033 - Novita Rahmi - Fulltext.pdf | Cover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography | 4.83 MB | Adobe PDF | View/Open |
158110033 - Novita Rahmi - Chapter IV.pdf Restricted Access | Chapter IV | 481.34 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.