Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/28675
Title: The Role of the Mandailing Natal Regency Transportation Office in Increasing Regional Original Revenue (PAD) Parking Management in Panyabungan City
Other Titles: Peran Dinas Perhubungan Kabupaten Mandailing Natal dalam Peningkatan Pendapatan Asli Daerah (PAD) Pengelolaan Parkir di Kota Panyabungan
Authors: Lubis, Harianto
metadata.dc.contributor.advisor: Ritonga, Syafruddin
Keywords: Role;Revenue;Parking;Mandailing Natal;Management
Issue Date: 2025
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;231801060
Abstract: The low parking revenue in Mandailing Natal Regency over the past two years has hurt Regional Original Revenue (PAD). Observations show that this problem is caused by a lack of public awareness of paying parking fees and a lack of knowledge about parking services. This study aims to analyze the role of the Mandailing Natal Regency Transportation Office in increasing PAD through parking management in Panyabungan City. The approach used is qualitative with descriptive type, and data is collected through observation, interviews, and documentation conducted at the Transportation Agency office. The results showed that the agency has three leading roles in parking management to increase PAD: planning, mobilizing, and supervising. However, internal and external obstacles complicate parking management, such as the lack of parking lots in Panyabungan City that could disrupt nearby shops and the unavailability of terminals for rural transportation and buses. Therefore, although the role of the Transportation Agency is already underway, further optimization is needed to increase PAD through better parking management in Panyabungan City. Rendahnya pendapatan parkir di Kabupaten Mandailing Natal selama dua tahun terakhir telah menghambat Pendapatan Asli Daerah (PAD). Hasil pengamatan menunjukkan bahwa masalah ini disebabkan oleh kurangnya kesadaran masyarakat untuk membayar retribusi parkir dan kurangnya pengetahuan tentang layanan parkir. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis peran Dinas Perhubungan Kabupaten Mandailing Natal dalam meningkatkan PAD melalui manajemen parkir di Kota Panyabungan. Pendekatan yang digunakan adalah kualitatif dengan tipe deskriptif, dan data dikumpulkan melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi yang dilakukan di kantor Dinas Perhubungan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dinas tersebut memiliki tiga peran utama dalam manajemen parkir untuk meningkatkan PAD: perencanaan, penggerakan, dan pengawasan. Namun, kendala internal dan eksternal mempersulit manajemen parkir, seperti kurangnya lahan parkir di Kota Panyabungan yang dapat mengganggu pertokoan di sekitarnya dan tidak tersedianya terminal untuk angkutan pedesaan dan bus. Oleh karena itu, meskipun peran Dinas Perhubungan sudah berjalan, optimalisasi lebih lanjut diperlukan untuk meningkatkan PAD melalui manajemen parkir yang lebih baik di Kota Panyabungan.
Description: 10 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/28675
Appears in Collections:MT - Master of Public Administration

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
231801060 - Harianto Lubis - Fulltext.pdfFulltext353.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.