Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/7969
Title: Hubungan Komunikasi Guru Dengan Prestasi ASI Belajar di SMA N 1 Padang Tualang
Authors: Sembiring, Edwi Indriani Br
metadata.dc.contributor.advisor: Nur'aini
Hasmayni, Babby
Keywords: teacher communication, learning achievement;komunikasi guru, prestasi belajar
Issue Date: Apr-2017
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: This study aims to determine and prove the relationship of teacher communication with student achievement in SMA N 1 Padang Tualang. Learning achievement is the result obtained by students after learning activities in a certain period and usually the result of this learning achievement in the form of numbers that can be seen through a book that contains the results of the learning process or the value of raport figures. Communication is as a form of delivering messages from informen to communicant by using symbols systematically. Hypothesis in this research is there is correlation between teacher communication with student achievement. The better the teacher communication then the student's learning achievement will also be better and conversely the less good communication with the student's teacher will be the lower student achievement. Measurement of teacher communication using Likert scale, while for learning achievement through the value of report cards. This study involved 58 students of grade XI SMA N 1 Padang Tualang. The sampling technique used is raindom sampling because the population is large enough so that researchers only take 20% of the population and the sample is taken from the odd number of absences to be sampled. The result of this research can be concluded that there is significant correlation between X-Y variable, obtained rxy = 0,673; p = 0,000 <0.01 which means the hypothesis is accepted. The effective contribution of teacher communication to student achievement of 45.3%
Description: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan membuktikan hubungan komunikasi guru dengan prestasi belajar siswa di SMA N 1 Padang Tualang. Prestasi belajar adalah hasil yang didapat oleh siswa setelah melakukan kegiatan belajar dalam suatu periode tertentu dan biasanya hasil dari prestasi belajar ini berbentuk angka yang dapat dilihat melalui buku yang berisi hasil dari proses belajar atau nilai angka raport. Komunikasi adalah sebagai suatu bentuk penyampaian pesan dari informen kepada komunikan dengan menggunakan lambang-lambang secara sistematis. Hipotesis dalam penelitian ini adalah ada hubungan antara komunikasi guru dengan prestasi belajar siswa. Semakin baik komunikasi guru maka prestasi belajar siswa juga akan lebih baik dan sebaliknya semakin tidak baik komunikasi guru dengan siswa maka akan semakin rendah prestasi belajar siswa. Pengukuran komunikasi guru menggunakan skala likert, sedangkan untuk prestasi belajar melalui nilai raport. Penelitian ini melibatkan 58 siswa kelas XI SMA N 1 Padang Tualang. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah raindom sampling karena jumlah populasi yang cukup banyak sehingga peneliti hanya mengambil 20% dari populasi dan sampel diambil dari nomor absen yang ganjil untuk dijadikan sampel. Hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa terdapat hubungan signifikan antara variabel X-Y, diperoleh RXY= 0,673; p= 0,000 < 0,01 yang berarti hipotesis dinyatakan diterima. Adapun sumbangan efektif komunikasi guru terhadap prestasi belajar siswa sebesar 45.3 %
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/7969
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Edwi I.pdffulltext1.79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.