Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/8290
Title: Hubungan Antara Harga diri dengan Social Loafing Pada tugas kelompok yang dilakukan mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Medan Area Angkatan 2015
Authors: Surbakti, Hardianti
metadata.dc.contributor.advisor: Siregar, Nurmaida Irawani
Fauziah, Rahma
Keywords: self-esteem , social loafing;harga diri dan social loafing
Issue Date: Nov-2017
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: This study aims to see the relationship of self-esteem with Social Loafing on group tasks conducted by students of the Faculty of Psychology, University of Medan Area. Subjects in this study were Students class of 2015 Faculty of Psychology which amounted to 65 students. The sampling technique used purposive sampling technique. Data collection is done by using two scales, namely Self-esteem scale and Social Loafing scale. Data analysis using correlation technique (rxy) of -0.419 with p = 0,000 <0,050, it means there is a significant negative relationship between self-esteem and social loafing at the students of the University of Medan Area Faculty of Psychology force 2015 which shows that the lower the self-esteem the higher Social loafing on students. otherwise the higher the self-esteem, the lower the social loafing behavior of students. The self-esteem in this study in psychology students of Medan Area University is low because empirical mean = 57,94> hypothetical mean = 80 where the difference exceeds SD number = 12,457), and social loafing is high because (mean empirik = 87,58> mean hypothetical = 72.5 where the difference exceeds SD number = 11.812). The determinant coefficient of the correlation of r2 = 0.175 means Social Loafing gives effective contribution to self-esteem by 83%. The results of this study is in accordance with the hypothesis with the results of research in the field
Description: Penelitian ini bertujuan untuk melihat hubungan Harga diri dengan Social Loafing pada tugas kelompok yang dilakukan mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Medan Area. Subjek dalam penelitian ini adalah Mahasiwa angkatan 2015 Fakultas Psikologi yang berjumlah 65 mahasiswa. Teknik pengambilan sampel menggunakan teknik purposive sampling. Pengambilan data dilakukan dengan menggunakan dua skala, yaitu skala Harga diri dan skala Social Loafing. Analisis data menggunakan teknik korelasi (rxy) sebesar -0,419 dengan p = 0,000 < 0,050, artinya terdapat hubungan negatif yang signifikan antara Harga diri dan Social loafing pada mahasiswa Universitas Medan Area Fakultas Psikologi angkatan 2015 yang menunjukkan bahwa semakin rendah Harga diri maka semakin tinggi Social loafing pada mahasiswa . sebaliknya semakin tinggi harga diri, maka semakin rendah perilaku social loafing mahasiswa . Harga diri dalam penelitian ini pada mahasiswa psikologi Universitas Medan Area tergolong rendah karena (mean empirik = 57,94 > mean hipotetik = 80 dimana selisihnya melebihi bilangan SD =12,457) , dan social loafing tergolong tinggi karena (mean empirik = 87,58 > mean hipotetik = 72,5 dimana selisihnya melebihi bilangan SD = 11,812). Adapun koefisien determinansi dari korelasi tersebut sebesar r2 = 0,175 artinya Social Loafing memberikan sumbangan efektif terhadap Harga diri sebesar 83%. Hasil penelitian ini sesuai hipotesis dengan hasil penelitian di lapangan
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/8290
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
138600142_Hardianti S.pdffulltext11.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.