Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/8350
Title: Hubungan Antara Dukungan Sosial Dengan Penerimaan Diri Orang Tua Yang Memiliki Anak Autis Di Yakita School Mewdan
Authors: Lestari, Rizka Ayu
Keywords: parents who have an autistic child with autism; self-acceptance; social support.;dukungan sosial; orang tua yang memiliki anak autis; penerimaan diri.
Issue Date: Nov-2017
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: This research is a quantitative research that purposed to examine and to obtain data empirically about the correlation between social support with self-acceptance in parents who have children with autism in Yakita School Medan. Related to the background of theory, this it was submited a hypothesis that, there is a positive correlation of social support with self-acceptance of parents who have children with autism in Yakita School Medan. Where, the higher social support the higher the self-acceptance of parents. Conversely, the lower social support the lower self-acceptance of parents. Research used 33 parents who have children with autism in Yakita School Medan as subjek research. Sampling is done by total sampling technique. This research uses Likert scale instrument for social support scale and self-acceptance scale. Based on the analysis of Product Moment data, obtained results there is a positive correlation between social support with self-acceptance. This result is evidenced by the correlation coefficient, where rxy = 0.491; p = 0.004 < 0.05. The value of coefficient of determination (R square) research with a value of 0.241. It can be interpreted that social support variables affect self-acceptance of 2.41%. From the calculation of hypothetical mean and empirical mean obtained social support with self-acceptance is in the high category
Description: Penelitian ini adalah penelitian kuantitatif yang bertujuan untuk menguji dan mendapatkan data secara empiris mengenai hubungan antara dukungan sosial dengan penerimaan diri pada orang tua yang memiliki anak autis di Yakita School Medan. Sejalan dengan landasan teori, maka diajukan hipotesa yang berbunyi ada hubungan positif antara dukungan sosial dengan penerimaan diri pada orang tua yang memiliki anak autis di Yakita School Medan. Dimana semakin tinggi dukungan sosial maka semakin tinggi juga penerimaan diri orang tua. Sebaliknya, semakin rendah dukungan sosial maka semakin rendah pula penerimaan diri orang tua. Penelitian ini melibatkan 33 orang tua yang memiliki anak autis di Yakita School Medan sebagai subjek penelitian. Pengambilan sampel dilakukan dengan teknik total sampling. Penelitian ini menggunakan instrumen skala likert untuk skala dukungan sosial dan skala penerimaan diri. Berdasarkan analisis data Product Moment, diperoleh hasil terdapat hubungan positif antara dukungan sosial dengan penerimaan diri. Hasil ini dibuktikan dengan koefisien korelasi, dimana rxy = 0,491 ; p = 0,004 < 0,05. Nilai koefisien determinasi (R square) penelitian dengan nilai sebesar 0,241. Dapat diartikan bahwa variabel dukungan sosial mempengaruhi penerimaan diri sebesar 2,41%. Dari hasil perhitungan mean hipotetik dan mean empirik diperoleh dukungan sosial dengan penerimaan diri berada pada kategori tinggi
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/8350
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
138600138_Rizka Ayu.pdffulltext14.83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.