Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/8413
Title: Hubungan antara Konsep Diri dengan Motivasi Belajar pada Siswa/i di SMA Gajah Mada Medan
Authors: Simanjuntak, Rima Yiska Andriyani
metadata.dc.contributor.advisor: SIregar, Mulia
Budiman, Zuhdi
Keywords: konsep diri;motivasi belajar;siswa;self concept;motivation;student
Issue Date: 2-Nov-2017
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: Self-concept is the whole point of view about himself, which includes to the ability possessed, the feelings experienced, the physical condition of himself and the immediate environment. Motivation learning is as a whole power the inner driving force of the student, ensuring continuity and provide direction learning activities, so hopefully the goal can be achieved. This study aimed to know the relationship between self-concept with motivation to learn in SMA Gajah Mada student of Medan. Hypothesis proposed In this study there is a positive relationship between self-concept with the motivation to learn in high school students elephant Mada Medan.Metode analysis data which is done in this research is Personnel analysis technique Moment. Sampling method is random sampling with number sample 63 students. Based on the calculation of product moment correlation known correlation coefficient of self concept with learning motivation is rxy = 0.696; p = 0.000 <0.050, meaning the higher the self-concept, the more also high student learning motivation, and vice versa, the lower self-concept of students, the lower the student's learning motivation. Self concept affecting students' motivation by 48%.
Description: Konsep diri adalah cara pandang menyeluruh tentang dirinya, yang meliputi ke mampuan yang dimiliki, perasaan yang dialami, kondisi fisik dirinya maupun lingkungan terdekatnya. Motivasi belajar adalah sebagai keseluruhan daya penggerak di dalam diri siswa yang menimbulkan, menjamin kelangsungan dan memberikan arah kegiatan belajar, sehingga diharapkan tujuan dapat tercapai. Penelitian ini bertujun untuk mengetahui hubungan antara konsep diri dengan motivasi belajar pada siswa SMA Gajah Mada Medan. Hipotesis yang diajukan dalam penelitian ini adalah Ada hubungan yang positif antara konsep diri dengan motivasi belajar pada siswa SMA gajah Mada Medan.Metode analisis data yang dilakukan dalam penelitian ini adalah teknik analisis Person Product Moment.Metode pengambilan sample adalah random sampling dengan jumlah sampel 63 siswa. Berdasarkan hasil perhitungan korelasi product moment diketahui korelasi koefesien konsep diri dengan motivasi belajar adalah rxy= 0,696 ;p = 0,000< 0,050, artinya semakin tinggi konsep diri, maka semakin tinggi pula motivasi belajar siswa, begitu pula sebaliknya, semakin rendah konsep diri siswa maka semakin rendah pula motivasi belajar siswa. Konsep diri mempengaruhi motivasi belajar siswa sebanyak 48%.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/8413
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
138600169.pdfFulltext1.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.