Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/8444
Title: Identifikasi Faktor-Faktor Penyesuaian Akademik pada Mahasiswa Tahun Pertama Pendidikan Tata Boga UNIMED
Authors: Sakinah, Ummi
metadata.dc.contributor.advisor: Munir, Abdul
Alfita, Laili
Keywords: penyesuaian akademik;faktor penyesuaian akademik;mahasiswa tata boga;academic adjustment;academic adjustment factors;student of tata boga
Issue Date: 2-Oct-2017
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: This study aims to determine the factors of academic adjustment at first year students Of Pendidikan Tata Boga of Universitas Negeri Medan. The research are several factors of academic adjustment: stress, social support, self esteem (Friedlander et al, 2007), self regulated learning (Ana Maria. C 2012), self concept (Boulter 2002), self efficacy (Frankel dan Wallen, 1993) and interaction with faculty (Cohorn, 1999). This research uses quantitative method. To get data about the factors of academic adjustment the researcher use respondent in this research is for 44 student of first year student Pendidikan Tata Boga of Universitas Negeri Medan. Technic of this research used technic scale of factors academic adjustment with total sampling technic. The results showed that the academic adjustment factor that has the greatest percentage of First Year Students of Pendidikan Tata Boga Universitas Negeri Medan is the 17.5% self esteem, 17.4%, social support, 16.9% stress, 16.6 % self concept, 14.1% self efficacy, 12.9% self regulation, 4.2 % interaction with faculty. Therefore it can be concluded that the factor that has the highest value is self-esteem 17.5%. Keywords : Academic adjustment; Academic adjustment factors; Student of Tata Boga
Description: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui faktor-faktor penyesuaian akademik pada mahasiswa tahun pertama Pendidikan Tata Boga Universitas Negeri Medan. Adapun yang perlu diteliti disini adalah beberapa faktor-faktor penyesuaian akademik yaitu : stres, dukungan sosial, harga diri (Friedlander et al, 2007), self regulated learning (Ana Maria. C 2012), konsep diri (Boulter 2002), keyakinan diri (self efficacy) (Frankel dan Wallen, 1993) daninteraksi dengan fakultas (Cohorn, 1999). Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif, untuk mendapatkan data mengenai faktor-faktor penyesuaian akademik, peneliti menggunakan responden dalam penelitian ini adalah mahasiswa tahun pertama stambuk 2016 Pendidikan Tata Boga Universitas Negeri Medan yang berjumlah 44 orang. Teknik pengambilan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah menggunakan teknik skala faktor-faktor penyesuaian akademik dengan teknik total sampling. Hasil penelitian menunjukkan bahwa faktor Penyesuaian Akademik yang memiliksi persentase paling besar pada Mahasiswa Tahun Pertama Pendidikan Tata Boga Universitas Negeri Medan adalah, harga diri (self esteem) sebanyak 17.5%. dukungan sosial sebanyak 17.4%, stres sebanyak 16.9%, konsep diri sebanyak 16.6 %, keyakinan diri sebanyak 14.1%, Self Regulation sebanyak 12.9%, interaksi dengan staff fakultas sebanyak 4.2 %.Oleh karena itu maka dapat disimpulkan bahwa faktor yang memiliki nilai tertinggi adalah faktor harga diri (self esteem) sebanyak (17.5%). Kata kunci : Penyesuaian akademik, Faktor penyesuaian akademik, Mahasiswa Tata Boga
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/8444
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ummi sakinah.pdffulltext2.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.