Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/8483
Title: Pengaruh Metode Cooperative Learning Terhadap Minat Belajar pada Siswa MAS Al-Washliyah Medan
Authors: Khairunnisa, Arifa
metadata.dc.contributor.advisor: Azis, Azhar
Hasmayni, Babby
Keywords: cooperative learning;minat belajar
Issue Date: 22-Nov-2017
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui ada atau tidaknya pengaruh metode belajar cooperative learning terhadap minat belajar pada siswa di sekolah Al-Washliyah Medan. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas 11 Al-Washliyah Medan, yang terdiri dari 2 kelas. Sampelnya berjumlah 30 orang siswa. Penelitian ini merupakan penelitian kuasi eksperimental. Pengambilan sampel pada penelitian ini menggunakan sampling kuota dimana sudah di tentukan jumlah sampelnya dan sudah ada kriteria tertentu. Penelitian ini menggunakan desain eksperimental dua kelompok dengan jenis static group design. satu kelas menggunakan metode belajar kooperatif dan satu kelas lagi menggunakan metode belajar klasikal.Dengan membandingkan dua kelas yang sudah ada. Instrumen pengambilan data menggunakan skala dan pengamatan langsung. pada penelitian ini di gunakan uji beda untuk membedakan metode kooperatif dan metode klasikal. Hasilnya terdapat perbedaan antara kelas yang menggunakan metode kooperatif dengan kelas yang menggunakan metode klasikal bisa di lihat dari mean classical adalah 62,20 sedangkan cooperative lebih tinggi 79,93 pada minat belajar siswa. Sedangkan nilai signifikansinya 0,00 < 0,05 berarti ada perbedaan antara cooperative dengan classical terhadap minat belajar pada siswa. Jelas bahwa metode Cooperative learning lebih berpengaruh terhadap minat belajar siswa.
Description: The purpose of this study is to determine whether or not the influence of learning methods cooperative learning on the interest of learning in students at the school Al-Washliyah Medan. The population of this research is all students of class 11 Al-Washliyah Medan, which consists of 2 classes. The sample is 30 students. This study is an experimental quasi-research. Sampling in this study using the sampling quota where it has been determined the number of samples and there are already certain criteria. This research uses two group experimental design with static group design type. one class uses cooperative learning methods and one more class using classical learning methods. By comparing two existing classes. Instrument data collection using scale and direct observation. in this study used different tests to differentiate cooperative methods and classical methods. The result is that there is a difference between classes that use cooperative method with class that use classical method can be seen from classical mean is 62,20 whereas cooperative higher 79,93 in student learning interest. While the significance value 0.00 <0.05 means there is a difference between cooperative with classical to the interest of learning in students. It is clear that Cooperative learning method has more influence on student's learning interest.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/8483
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
138600136.pdfFulltext3.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.