Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/8492
Title: Perbedaan Kemandirian Siswa yang Mengikuti Kegiatan Pramuka dengan yang Tidak Mengikuti Kegiatan Pramuka Di SMA Negeri 1 Sinunukan
Authors: Hepianika
metadata.dc.contributor.advisor: Munir, Abdul
Siregar, Farida Hanum
Keywords: kemandirian siswa;ikut pramuka;tidak ikut pramuka;student indepence;partidcipate scouting;not scouting
Issue Date: 2017
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: Abstract. Basically this research is aimed to see the difference of independence of students who follow the scout activities with students who do not follow the scout activities. As the subject of this research is a student of SMA Negeri 1 Sinunukan. The research hypothesis reads: there is a difference of independence of students who follow scout activities and students who do not follow the scout activities, with the assumption that students who follow the scout activities tend to have better independence than students who do not follow the scout activities. Proof of hypothesis is done by using T-test data analysis where there are differences of students independence that follow scout activities amounted to 30 people and students who do not follow the scout activities as many as 30 people. Based on data analysis using T-test technique known that 1. There are differences of students who follow the scout activities with students who do not follow the scout activities. This is known by looking at the value or coefficient of difference T-test X = 8.990 with signification coefficient or p = 0.000 (p, 0.050). Thus, the proposed hypothesis is accepted. 2. It is known that the students who follow the preamble activity is better with an empirical average value of 101.17 than the students who do not follow the scout activities with an average empirical value of 81.10.
Description: Pada dasarnya penelitiaan ini bertujuaan untuk melihat perbedaan kemandirian siswa yang mengikuti kegiatan pramuka dengan siswa yang tidak mengikuti kegiatan pramuka. Sebagai subjek penelitiaan ini adalah siswa SMA Negeri 1 Sinunukan. Hipotesis penelitian yang berbunyi: ada perbedaan kemandirian siswa yang mengikuti kegiatan pramuka dan siswa yang tidak mengikuti kegiatan pramuka, dengan asumsi bahwa siswa yang mengikuti kegiatan pramuka cenderung memiliki kemandirian lebih baik dari pada siswa yang tidak mengikuti kegiatan pramuka. Pembuktian hipotesis dilakukan dengan mengggunakan analisis data T-test dimana terdapat perbedaan kemandirian siswa yang mengikuti kegiatan pramuka berjumlah 30 orang dan siswa yang tidak mengikuti kegiatan pramuka sebanyak 30 orang. Berdasarkan analisis data yang menggunakan teknik T-test diketahui bahwa 1. Terdapat perbedaan siswa yang mengikuti kegiatan pramuka dengan siswa yang tidak mengikuti kegiatan pramuka. Hal ini di ketahui dengan melihat nilai atau koefisien perbedaan T-test X = 8.990 dengan koefisien signifikasi atau p = 0.000 ( p , 0.050). Dengan demikian maka hipotesis yang diajukan dinyatakan diterima. 2. Diketahui bahwa siswa yang mengikuti kegiatan pramaka lebih baik dengan nilai rata-rata empirik sebesar 101,17 dari pada siswa yang tidak mengikuti kegiatan pramuka dengan nilai rata-rata empirik 81.10.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/8492
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
128600313.pdfFulltext2.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.