Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/8610
Title: Studi Identifikasi Faktor-Faktor Kepercayaan Diri Siswa di Pesantren Ar-Raudhatul Hasanah Medan
Authors: Zakia, Noor
metadata.dc.contributor.advisor: Dewi, Salamiah Sari
Alfita, Laili
Keywords: skala kepercayaan diri;identifikasi;siswa;student;confidence;identification
Issue Date: Nov-2017
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: This research is a quantitative research that aims to identify which factors influence students' self confidence in boarding Ar-Raudhatul Hasanah Medan. Confidence is one aspect of personality in the form of belief in one's ability to be influenced by others and can act according to the will, optimistic, tolerant, and responsible. The self confidence factors used in this research are self concept and self esteem factor, physical condition factor, failure factor and success, life experience factor, education factor, and family role factor. The number of samples used in this study as many as 133 students taken through random sampling technique of the population of 893 students. This research use likert scale instrument. Based on data analysis of percentage frequency, the factors that most influence student's self-confidence are physical condition and life experience factor with contribution of 0.905 and the lowest factor is failure and success factor with contribution of 0841. While factors other factors such as educational factors have contributed 0.889 ranks second, self concept factors and self esteem has contributed 0.886 ranks third, family environmental factors have contributed 0.856 ranks fourth. From the analysis result that all factors have an effect on to student's self confidence.
Description: Penelitian ini adalah penelitian kuantitatif yang bertujuan untuk mengidentifikasi mengenai faktor-faktor manakah yang paling mempengaruhi kepercayaan diri siswa di pesantren Ar-Raudhatul Hasanah Medan. Kepercayaan diri merupakan salah satu aspek kepribadian berupa keyakinan akan kemampuan diri seseorang sehingga tidak terpengaruh oleh orang lain dan dapat bertindak sesuai kehendak, optimis, toleran, dan bertanggung jawab. Adapun faktor-faktor kepercayaan diri yang digunakan dalam penelitian ini adalah: faktor konsep diri dan harga diri, faktor kondisi fisik, faktor kegagalan dan kesuksesan, faktor pengalaman hidup, faktor pendidikan, dan faktor peran lingkungan keluarga. Adapun jumlah sampel yang digunakan pada penelitian ini sebanyak 133 siswa yang diambil melalui teknik random sampling dari populasi sebanyak 893 siswa. Penelitian ini menggunakan instrument skala likert. Berdasarkan analisis data frekuensi persentase, faktor yang paling mempengaruhi kepercayaan diri siswa yaitu faktor kondisi fisik dan faktor pengalaman hidup dengan kontribusi 0.905 dan faktor yang terendah adalah faktor kegagalan dan kesuksesan dengan kontribusi 0.841. Sedangkan faktor faktor lain seperti faktor pendidikan memiliki kontribusi 0.889 menempati urutan kedua, faktor konsep diri dan harga diri memiliki kontribusi 0.886 menempati urutan ketiga, faktor peran lingkungan keluarga memiliki kontribusi 0.856 menempati urutan keempat. Dari hasil analisis bahwa seluruh faktor berpengaruh terhadap kepercayaan diri siswa.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/8610
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
138600067.pdfFulltext2.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.