Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/8816
Title: Studi Identifikasi Penyesuaian Diri Pada Siswa Tunarungu
Authors: Arafah, Indah
metadata.dc.contributor.advisor: Hasmayni, Babby
Sembiring, Shirley Melita
Keywords: adjustment, primary school, deaf students;penyesuaian diri, sekolah dasar, siswa tunarungu
Issue Date: Dec-2017
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: This study aims to analyze empirically and to know the factors of adjustment to the students of Deaf SDLB Negeri 017700 Kisaran Naga. As for what needs to be studied here are some factors - factors: biological factors, psychological factors, and environmental factors. This research uses quantitative method, to get data about the factors of self adjustment in deaf students, researcher use respondent in this research is student of SDLB Negeri 017700 Kisaran Naga which need 30 person. The data retrieval technique used in this research is by using scale technique of factor bergursi with total sampling technique. The result of the research shows that the biggest adjustment factor in deaf students of SDLB Negeri 017700 Kisaran Naga is 43%, while the psychological factor is 33%, and the biological factor is only 24%. At environmental factors as much as 43% Deaf students can respond or well-adapted with teachers or with friends of others. Therefore, it can be concluded that the factor that has the highest value is the environmental factor as much as 43%
Description: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis secara empiris dan mengetahui faktor-faktor penyesuaian diri pada siswa tunarungu SDLB Negeri 017700 Kisaran Naga. Adapun yang perlu diteliti disini adalah beberapa faktor-faktor penyesuaian diri yaitu : faktor biologis, faktor psikologis, dan faktor lingkungan. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif, untuk mendapatkan data mengenai faktor-faktor penyesuaian diri pada siswa tunarungu, peneliti menggunakan responden dalam penelitian ini adalah siswa SDLB Negeri 017700 Kisaran Naga yang berjumlah 30 orang. Teknik pengambilan data yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan teknik skala faktor-faktor penyesuaian diri dengan teknik total sampling. Hasil penelitian menunjukan bahwa faktor Penyesuaian diri yang memiliki persentase paling besar pada siswa tunarungu SDLB Negeri 017700 Kisaran Naga adalah , faktor lingkungan sebanyak 43%, sedangkan faktor psikologis sebnyak 33%, dan faktor biologis hanya 24% saja. Pada faktor lingkungan sebanyak 43% siswa tunarungu dapat merespon atau berdaptasi dengan sekitar baik dengan guru atau pun dengan teman sesamanya. Oleh karena itu maka dapat disimpulkan bahwa faktor yang memiliki nilai tertinggi adalah faktor lingkungan sebanyak 43%
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/8816
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Indah Arafah.pdfFulltext9.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.