Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/9243
Title: Persepsi Masyarakat Tentang CItra Pemerintah Kota Medan melalui Akun Media Sosial Instagram (Study Deskriptif Kualitatif pada Masyarakat Kota Medan yang Mengikuti Akun Media Sosial Instagram @humas_pemkomedan)
Authors: Effendi, Mhd Wahyu
metadata.dc.contributor.advisor: Hendra, Yan
Matondang, Armansyah
Keywords: persepsi masyarakat;citra pemerintah;instagram;public perception;government image
Issue Date: 23-May-2018
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: This research is based on the social media account of Instagram humas_pemkomedan which contains the image of Medan City Government. The purpose of this study to determine the public perception about the image of Medan City Government through social media accounts Instagram. Theories used in this study include the theoretical description of communication, perception, society, image, social media, Instagram. The research method used is qualitative descriptive method. Selection of informants here is the people of Medan City who follow social media accounts Instagram humas_pemkomedan and informants in this study following the principle of saturation where if the data needed is still less will be done addition of informants to get new information until the data obtained reach saturation point that if from the source is the same, then the data collection through the interview is stopped. Data collection techniques were conducted by semi-structured interviews to all informants, and the results of this study showed that where the perception of the image is described into the first two aspects through Instagram profile and the second is the content of Instagram humas_pemkomedan consisting of 6 categories of uploads are as follows: The activities of Medan city administration, news reports on work, information and appeal, congratulations, videos, figures, then Public Perceptions About Government Image Medan City Through Social Media Account Instagram is tend to be positive.
Description: Penelitian ini dilatar belakangi oleh adanya akun media sosial Instagram humas_pemkomedan yang memuat citra Pemerintah Kota Medan. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui persepsi masyarakat tentang citra Pemerintah Kota Medan melalui akun media sosial Instagram. Teori yang dipakai dalam penelitian ini antara lain adalah uraian teoritis tentang komunikasi, persepsi, masyarakat, citra, media sosial, Instagram. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif kualitatif. Pemilihan informan di sini adalah masyarakat Kota Medan yang mengikuti akun media sosial Instagram humas_pemkomedan dan informan di penelitian ini mengikuti prinsip kejenuhan dimana jika data yang dibutuhkan masih kurang akan dilakukan penambahan informan untuk mendapatkan informasi baru hingga data yang didapatkan mencapai titik jenuh artinya bahwa bila jawaban dari narasumber sudah sama, maka pengumpulan data melalui wawancara dihentikan. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan wawancara semi struktur kepada semua informan, dan hasil dari penelitian ini menujukkan bahwa dimana persepsi mengenai citranya diuraikan menjadi 2 aspek yang pertama melalui profil Instagram dan yang kedua adalah isi Instagram humas_pemkomedan yang terdiri dari 6 kategori unggahan yaitu sebagai berikut: Kegiatan Pemerintah Kota Medan, berita laporan hasil kerja, informasi dan himbauan, ucapan selamat, video, tokoh, maka Persepsi Masyarakat Tentang Citra Pemerintah Kota Medan Melalui Akun Media Sosial Instagram adalah cenderung positif.
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/9243
Appears in Collections:SP - Communication Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
M Wahyu Effendi - Fulltext.pdfFulltext2.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.