Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/9282
Title: Analisa Karakteristik Campuran Aspal Beton dengan Filler yang Berbeda Terhadap Nilai Marshall
Authors: Dalimunthe, Muhammad Rasyad Tahir
metadata.dc.contributor.advisor: Ardan, Melloukey
Lubis, Marwan
Keywords: aspal;filler batu kapur;semen prtland;marshall;asphalt;lime filler;portland cement
Issue Date: 2018
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: The surface layer condition of a road segment using flexible pavement has the problem of damage, the main cause of which is related to the quality of the supporting material such as asphalt and aggregate. Damage will occur quickly if the pavement is overloaded and environmental influences, one of which is relatively high temperature. One way to deal with early road damage is to improve mixed performance by modifying it by using added materials. With a low penetration value and temperature in Indonesia is quite high. Absution suitable for use as an ingredient. Previous research has shown that the addition of grain absolutes in the mixture has a tendency to improve the performance of pavement layers against loading. The purpose of this research is to know the pattern of mixed variation relationship with limestone filler with portland cement filler to determine the optimum bitumen content of marshall characteristic value. This research used experimental method done in laboratory with mixed asphalt concrete mixer with 5%, 5,5%, 6,%, 6,5 and 7% respectively. 20 test pieces each. Testing using marshall test with the result of cement filler mixture is better for asphalt than lime filler.
Description: Kondisi lapis permukaan suatu ruas jalan dengan menggunakan perkerasan lentur. memiliki masalah dalam kerusakanya, yang penyebab utamanya berhubungan dengan kualitas bahan pendukungnya antara lain aspal dan agregat. Kerusakan akan cepat terjadi jika perkerasan tersebut mengalami pembebanan secara berlebihan dan pengaruh lingkungan, salah satunya temperatur yang relatif tinggi. Salah satu cara dalam mengatasi kerusakan jalan yang terjadi lebih awal adalah dengan memperbaiki kinerja campuran yaitu memodifikasi dengan cara menggunakan bahan tambah. Dengan nilai penetrasi yang rendah dan temperatur di indonesia yang cukup tinggi. Absuton cocok digunakan sebagai bahan tambah. Penelitian sebelumnya menunjukkan dengan penambahan absuton butir dalam campuran mempunyai kecendrungan memperbaiki kinerja lapis perkerasan jalan terhadap pembebanan. Tujuan penelitian ini adalah mengetahui pola hubungan variasi campuran dengan filler batu kapur dengan filler semen Portland, untuk mengetahui kadar aspal optimum terhadap nilai karakteristik marshall. Penelitian ini menggunakan metode eksperimental yang dilakukan di laboratorium dengan aspal beton campuran filler yang berbeda dengan masing masing 5%,5,5%,6,%,6,5 dan 7%. Benda uji masing masing 20 buah. Pengujian menggunakan marshall test dengan hasil campuran filler semen lah yang lebih baik untuk aspal ketimbang filler batu kapur.
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/9282
Appears in Collections:SP - Civil Engineering

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Muhammad Rasyad Tahir Dalimunthe - fulltext.pdfFulltext966.33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.