Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/9540
Title: Strategi Komunikasi Badan Penyelenggara Jaminan Sosial Ketenagakerjaan Cabang Medan Kota dalam Mensosialisasikan Kepesertaan Bukan Penerima Upah (Supir Angkot dan Tukang Becak)
Authors: Shabrina, Amalia
metadata.dc.contributor.advisor: Ritonga, Syafruddin
Barus, Rehia K Isabela
Keywords: bpjs ketenagakerjaan;kepesertaan;strategi komunikasi;bukan penerima upah
Issue Date: 2018
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: The aim of this study is to describe the form of communication strategy BPJS Employment in the city of Medan in socializing participation of non-wage earners and also to know the obstacles faced by BPJS Employment. This research uses quantitative research method with descriptive approach, while the method of data collection through observation techniques, interviews and documentation. The data obtained then processed by qualitative descriptive method. The results of this study indicate that the strategy undertaken by the BPJS Employment in socializing the participation of non-wage earners is by determining the standard of credibility, the attraction of communicator, strategy of presenting and composing messages, strategy of choice and media planning, selection and introduction of audience. The obstacles faced by BPJS Employment in socializing participation of non-wage earners among others communication process barriers, physical barriers, semantic barriers, psychological barriers and obstacles in adjusting the time of socialization with the free time of the self-employed.
Description: Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan bentuk strategi komunikasi BPJS Ketenagakerjaan Cabang Medan Kota dalam mensosialisasikan kepesertaan Bukan Penerima Upah dan untuk mengetahui hambatan yang dihadapi BPJS Ketengakerjaan Cabang Medan Kota dalam mensosialisasikan kepesertaan Bukan Penerima Upah. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Metode pengumpulan data melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Data yang diperoleh selanjutnya diolah dengan metode deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa strategi yang digunakan BPJS Ketenagakerjaan dalam mensosialisasikan kepesertaan Bukan Penerima Upah yakni dengan menentukan standarisasi kredibilitas dan daya tarik komunikator, strategi penyajian dan penyusunan pesan, strategi pemilihan dan perencanaan media, pemilihan dan pengenalan khalayak. Hambatan yang dihadapi BPJS Ketenagakerjaan Cabang Medan Kota dalam mensosialisasikan kepesertaan Bukan Penerima Upah yaitu hambatan proses komunikasi, hambatan fisik, hambatan semantik, hambatan psikologis dan hambatan untuk menyesuaikan waktu sosialisasi dengan jam santai para pekerja mandiri.
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/9540
Appears in Collections:SP - Communication Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Amalia Shabrina - Fulltext.pdfFulltext470.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.