Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/9722
Title: Hubungan antara Pola Asuh Otoriter dengan Perilaku Bullying pada Siswa di SMP Negeri 36 Medan
Authors: Silalahi, Angelin Sisca Novayanti
metadata.dc.contributor.advisor: Minauli, Irna
Siregar, Nurmaida Siregar
Keywords: pola asuh otoriter;perilaku bullying;authoritarian parenting;bullying behavior
Issue Date: 23-Aug-2018
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: The objective of this study is to find the correlation between authoritarian parenting style and bullying behavior in students of SMP Negeri 36 Medan. The total number of samples in this study were students of class VII and VIII is 125 students who becomes perpetrator of bullying. The sampling technique using purposive sampling. Data collection was carried out using two scales, namely authoritarian parenting scale and bullying behavior. Data analysis using correlation techniques (rxy) of 0.703 with p=0.000<0.005, meaning that there was a significant positive relationship between authoritarian parenting style and bullying behavior, which showed that the higher the authoritarian parenting style the higher the bullying behavior. On the contrary, the lower the authoritarian parenting style, the lower the student's bullying behavior. Authoritarian parenting that occurs in students of SMP 36 Medan is classified as high (empirical mean=62.96> hypothetical mean=50 where the difference exceeds SD number=5.698). And bullying behavior is also high (empirical mean=66.86> hypothetical mean=55 where the difference exceeds the SD number=10.785). The coefficient of determination of the correlation is as effective as R2=0.4999 which means that authoritarian parenting contributes effectively to bullying behavior by 49.9% and there is still 50.1% influence of other factors. According to Faye Ong (2013) the factors that influence bullying behavior are family dynamics, media, rules in peer friendships, technology and school cultural climate. The results of this study fit the hypothesis with the results of research in the field.
Description: Penelitian ini bertujuan untuk melihat hubungan antara pola asuh otoriter orang tua dengan perilaku bullying pada siswa SMP Negeri 36 Medan. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas VII dan VIII yang berjumlah 626 orang. Teknik pengambilan sampel menggunakan purposive sampling dan yang menjadi sampel dalam penelitian ini berjumlah 125 orang. Pengambilan data dilakukan dengan menggunakan dua skala, yaitu skala pola asuh otoriter dan perilaku bullying. Analisis data menggunakan teknik kolerasi (rxy) sebesar 0,703 dengan p = 0,000 < 0,005, artinya terdapat hubungan positif yang signifikan antara pola asuh otoriter dengan perilaku bullying pada siswa VII dan VIII, yang menunjukkan bahwa semakin tinggi pola asuh otoriter maka semakin tinggi perilaku bullying demikian pula sebaliknya semakin rendah pola asuh otoriter maka semakin rendah perilaku bullying siswa. Pola asuh otoriter yang terjadi siswa SMPN 36 Medan tergolong tinggi kerena (mean empirik = 62,96 > mean hipotetik = 50 dimana selisihnya melebihi bilangan SD = 5,698). Dan perilaku bullying juga tergolong tinggi, karena (mean empirik = 66,86 > mean hipotetik = 55 dimana selisihnya melebihi bilangan SD = 10,785). Adapun koefisien determinasi dari kolerasi tersebut sebesar efektif terhadap R2 = 0,4999 artinya pola asuh otoriter memberikan sumbangan efektif perilaku bullying sebesar 49,9 % dan masih terdapat 50,1% pengaruh faktor lain yaitu menurut Faye Ong (2013) faktor yang mempengaruhi perilaku bullying adalah dinamika keluarga, media gambar, aturan dalam pertemanan sebaya, teknologi dan iklim budaya sekolah. Hasil penelitian ini sesuai hipotesis dengan hasil penelitian di lapangan.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/9722
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Angelin Sisca Novayanti Silalahi - Fulltext.pdfFulltext1.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.