Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/9742
Title: Hubungan Korformitas Teman Sebaya dengan Disiplin Belajar Siswa SMA Kelas XI Satria Budi Perdagangan
Authors: Hoyrunnisa, Putri
metadata.dc.contributor.advisor: Wahyuni, Nini Sri
Dalimunthe, Hairul Anwar
Keywords: konformitas teman sebaya;disiplin belajar siswa;peer conformity;student learning discipline
Issue Date: 11-Aug-2018
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: Conformity is a change in attitude and behavior of an individual due to social influences with existing social norms. Data on this conformity is expressed through a scale consisting of aspect, compactness, agreement, and obedience. While the discipline of learning is a condition created and formed through the process of a series of behaviors of a person in accordance with the rules and order to obtain a new behavior change, as a result of his own experience in interaction with the environment. This learning discipline is expressed by using a scale that is structured based on aspects of the learning discipline of awareness, understanding, skills.This study aims to find out hans peer conformity with the discipline of high school students studying class XI trading Satria Budi Perdagangan. Method used in this research is quantitative method, by using total sampling technique to determine sample in research. To collect data by using likert scale and analyze the data with product moment analysis.From the observation results indicate a significant positive relationship between conformity with learning discipline, where rxy = 0,455 sig = 0,000 ˂ 0,050. Conformity also gives influence of 20,7% to learning discipline and high level of conformity and discipline of study in high school XI of trading nerd, which can be seen from empirical value of conformity 99,36 bigger than its hypothetical value, that is 66, and empiric value of discipline learn of 88,16 is greater than the hypothetical average value of 64. This means that the relationship of peer conformity with student learning discipline is accepted.
Description: Konformitas adalah suatu perubahan sikap dan tingkah dari seorang individu akibat adanya pengaruh sosial agar sesuai dengan norma sosial yang ada. Data mengenai konformitas ini di ungkapkan melalui skala yang terdiri dari aspek-aspek, yaitu kekompakan, kesepakatan dan ketaatan. Sedangkan disiplin belajar adalah suatu kondisi yang tercipta dan terbentuk melalui proses dari serangkaian perilaku seseorang yang sesuai dengan peratuan atau tata tertib untuk memperoleh suatu perubahan tingkah laku yang baru, sebagai hasil pengalaman sendiri dalam interaksi dengan lingkungan. Displin belajar ini diungkap dengan menggunakan skala yang disusun berdasarkan aspek dari disiplin belajar yaitu kesadaran, pemahaman, keterampilan.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan konformitas teman sebaya dengan disipiln belajar siswa SMA kelas XI Satria Budi Perdagangan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah matode kuantitatif, dengan menggunakan teknik total sampling untuk menentukan sampel dalam penelitian. Untuk mengumpulkan data dengan menggunakan skala likert dan menganalisis data tersebut dengan analisis product moment.Dari hasil menunjukkan ada hubungan yang yang signifikan antara konformitas dengan disiplin belajar, dimana rxy = 0,455 sig = 0,000 ˂ 0,050. Konformitas juga memberikan pengaruh sebesar 20,7% terhadap disiplin belajar dan tinggginya tingkat konformitas maupun disiplin belajar di SMA kelas XI Satria Budi Perdagangan , yang dapat dilihat dari nilai empirik konformitas 99,36 lebih besar daripada nilai hipotetiknya, yakni 66, serta nilai empirik disiplin belajar sebesar 88,16, lebih besar dari pada nilai rata-rata hipotetiknya, yakni 64. Hal ini berarti hubungan konformitas teman sebaya dengan disiplin belajar siswa, di terima.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/9742
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Putri Hoyrunnisa - fulltext.pdfFulltext947.7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.