Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/9771
Title: Hubungan antara Kontrol Diri dengan Kecanduan Game Online pada Siswa di SMK Negeri 1 Percut Sei Tuan
Authors: Nur, Mutiah Lailan
metadata.dc.contributor.advisor: Purba, Anna Wati Dewi
Fauzia, Rahma
Keywords: kontrol diri;kecanduan game online;siswa;self control;online game addiction;students
Issue Date: 8-Sep-2018
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: This study aims to see the relationship between self-control and online game addiction in students. Subjects in this study were students of the X and XI class of Computer Network Engineering (TKJ) and Software Engineering (RPL) at SMK Negeri 1 Percut Sei Tuan. The hypothesis proposed by the researcher is that there is a significant negative relationship between self-control and online game addiction in students, meaning that the better the self control of students, the lower the chance for students to experience addiction to online games, on the contrary, the worse the self-control, the higher the possibility of experiencing addiction. against online games. The scale used in this study is the scale of self-control made based on aspects proposed by Averill (in Ghufron, 2014), namely the ability to control oneself, the ability to control stimuli, and the ability to take decisions. The scale of online game addiction is made based on the aspects raised by Chen and Chang (2008), namely compulsive / urge to carry out continuously, withdrawal, tolerance, and interpersonal and health relationship problems. The sample used in this study amounted to 43 people, namely students of class X and XI majoring in Computer Network Engineering (TKJ) and Software Role Engineering (RPL) at SMK Negeri 1 Percut Sei Tuan. The analysis technique used is product moment correlation. Based on the analysis results obtained (1) there is a significant negative relationship between self-control and online game addiction which is seen from rxy = -0,358; p = 0.018 < 0.050, (2) the contribution of self-control in online game addiction is 12.8%.
Description: Penelitian ini bertujuan untuk melihat hubungan antara kontrol diri dengan kecanduan game online pada siswa. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa siswi kelas X dan XI jurusan Teknik Komputer Jaringan (TKJ) dan Rekayasa Perangkat Lunak (RPL) di SMK Negeri 1 Percut Sei Tuan. Hipotesis yang diajukan peneliti adalah adanya hubungan negatif yang signifikan antara kontrol diri dengan kecanduan game online pada siswa, artinya semakin baik kontrol diri siswa maka semakin rendah kemungkinan untuk siswa mengalami kecanduan terhadap game online, sebaliknya semakin buruk kontrol diri maka semakin tinggi kemungkinan untuk mengalami kecanduan terhadap game online. Skala yang digunakan dalam penelitian ini adalah skala kontrol diri yang dibuat berdasarkan aspek yang dikemukakan oleh Averill (dalam Ghufron, 2014), yaitu kemampuan mengontrol diri, kemampuan mengontrol stimulus, dan kemampuan mengambil keputusan. Skala kecanduan game online dibuat berdasarkan aspek-aspek yang dikemukakan oleh Chen dan Chang (2008), yaitu kompulsif/dorongan untuk melakukan secara terus-menerus, penarikan diri, toleransi, dan masalah hubungan interpersonal dan kesehatan. Sampel yang digunakan dalam penelitian ini berjumlah 43 orang yaitu siswa-siswi kelas X dan XI jurusan Teknik Komputer Jaringan (TKJ) dan Rekayasa Peranhkat Lunak (RPL) di SMK Negeri 1 Percut Sei Tuan. Teknik analisis yang digunaka adalah korelasi product moment. Berdasarkan hasil analisis diperoleh hasil (1) ada hubungan negatif yang signifikan antara kontrol diri dengan kecanduan game online yang dilihat dari rxy = -0,358 ; p = 0,018 < 0,050, (2) sumbangan kontrol diri dalam kecanduan game online adalah 12,8 %.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/9771
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mutiah Lailan Nur - Fulltext.pdfFulltext1.84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.