Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/9902
Title: Proses Sosialisasi dan Pembinaan Pengusaha Warung Internet (Studi Deskriptif Kualitatif Peranan Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Medan dalam Membina Pengusaha Warung Internet di Kecamatan Medan Denai)
Authors: Pratiwi, Rizki Ayu
metadata.dc.contributor.advisor: Hasibuan, Effiati
Novri
Keywords: sosialisasi;pembinaan;komunikasi organisasi
Issue Date: 2018
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: The purpose of this study was to find out how the process of socialization and coaching was carried out by the Office of Communication and Information in Medan, an internet shop entrepreneur. This study uses a qualitative method by collecting data using interview techniques to the primary informant head of the Telecommunications and Internet control field. The socialization process of the Office of Communication and Informatics by distributing invitations and providing resource persons, the process of direct development in the field, the response of internet cafes entrepreneurs to useful socialization and coaching to bring order to people who violate the rules of internet cafes. Secondary informants were two staff members of the Communication and Information Office and two internet cafes. Conclusion The socialization of the Office of Communication and Information has not been effective, but the Office of Communication and Information Technology is trying to make effective socialization next year, fostering entrepreneurs by giving the first warning letter after which the Communication and Information Agency comes back to the internet and sees entrepreneurs still violating or not The internet about socialization was carried out by the Office of Communication and Information Technology, following socialization to become good entrepreneurs.
Description: Tujuan penelitian ini untuk mengetahui bagaimana proses sosialisasi dan pembinaan yang dilakukan oleh Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Medan pengusaha warung internet. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan mengumpulkan data menggunakan teknik wawancara kepada informan primer kepala bidang pengendalian Telekomunikasi dan Internet. Proses sosialisasi Dinas komunikasi dan Informatika dengan menyebar undangan dan menyediakan narasumber, proses pembinaan langsung dilapangan, tanggapan pengusaha warung internet terhadap sosialisasi dan pembinaan bermafaat untuk menertibkan orang yang melanggar peraturan warung internet. Informan sekunder dua staf Dinas Komunikasi dan Informatika dan dua orang pengusaha warung internet. Kesimpulan sosialisasi Dinas Komunikasi dan Informatika belum efektif, tetapi Dinas Komunikasi dan Informatika berusaha membuat sosialisasi tahun depan efektif. Pembinaan pengusaha dengan cara memberikan surat peringatan pertama setelah itu Dinas Komunikasi dan Informatika datang lagi kewarung internet dan melihat pengusaha masih melanggar atau tidak. Tanggapan pengusaha warung internet tentang sosialisasi dilakukan Dinas Komunikasi dan Informatika, mengikuti sosialisasi untuk menjadi pengusaha baik.
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/9902
Appears in Collections:SP - Communication Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rizky Ayu Pratiwi - Fulltext.pdfFulltext1.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.