Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/10875
Title: Penggunaan Metode CPM (Critical Path Method) pada Proyek Peningkatan Jalan Barus - Batas Kota Sibolga (Studi Kasus)
Authors: Ndraha, Bajisochi
metadata.dc.contributor.advisor: Lubis, Kamaluddin
Rangkuti, Nuril Mahda
Keywords: jaringan kerja cpm;critical path method;network planning by cpm
Issue Date: 2015
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;098110002
Abstract: A project will have time limit (deadline) of each activity taking place, which means the project must be completed before or right at the appointed time. Good time management is an essential element indeed. Such as road upgrading the project on Barus – Batas Kota Sibolga. Implementation this project requires management of the project from beginning to end execution of work. One Method of scheduling execution of project work that can be used is by way of CPM scheduling methods. CPM stands for Critical Path Method. In the method of CPM (Critical Path Method)is used to determine the critical path of a project which is a management technique with a method of planning. Critical path consists of a series of critical events, starting from the first activity to the recent activities of the project. Meaning the critical path is important for implementing the project because the line was located when the activities will be late because it can be delay implementation of the overall project is also sometimes found more than one critical path in the network. Critical trajectory generated by the scheduling method of CPM (Critical Path Method) is the mobilization activity, Common Excavation, Selected Embankment, Grade Preparation, Aggregate Base Class B, Aggregate Base Class A, Asphaltic Concrete Binder Course (AC-BC) Leveling, Asphaltic Concrete - Binder Course (AC-BC), Asphalt Concrete Wearing Course (AC-WC), Aggregate Base Class S and Pavement Markings Thermoplastic Type due to the calculation of forward (Forward Computation) by start to finish with a duration of 33 days and the countdown (Backward Computation) by Finish to start also has a duration of 33 days.
Description: Sebuah proyek memiliki batas waktu (deadline) dari setiap aktivitas yang berlangsung, dimana artinya proyek tersebut harus diselesaikan sebelum atau tepat pada waktu yang telah ditentukan. Manajemen waktu yang baik merupakan unsur penting didalamnya. Seperti pada Proyek Peningkatan Jalan Barus – Batas Kota Sibolga (KM. 18+ 500 – KM. 22+ 750). Pelaksanaan proyek ini membutuhkan manajemen pengelolaan proyek dari awal proyek hingga akhir masa pelaksanaan. Salah satu metode penjadwalan pelaksanaan pekerjaan proyek yang dapat digunakan adalah dengan cara metode penjadwalan CPM. CPM adalah singkatan (Critical Path Method) (Metode Jalur Kritis). Pada Meode CPM (Critical Path Method) digunakan untuk menentukan jalur kritis sebuah proyek dimana merupakan suatu teknik manajemen dengan suatu metode perencanaan. Jalur kritis atau lintasan kritis terdiri dari rangkaian kegiatan kritis, dimulai dari kegiatan pertama sampai dengan kegiatan terakhir proyek, maka jalur kritis penting bagi pelaksanaan proyek karena pada jalur ini terletak kegiatan – kegiatan yang bila pelaksanaannya terlambat akan menyebabkan keterlambatan proyek secara keseluruhan yang juga kadang – kadang dijumpai lebih dari satu jalur kritis dalam jaringan kerja. Lintasan kritis yang dihasilkan oleh metode penjadwalan CPM (Critical Path Method) pada proyek ini adalah pada kegiatan Mobilisasi, Galian Tanah Biasa, Timbunan Pilihan, Penyiapan Badan Jalan, Lapis Pondasi Agregat Kelas B, Lapis Pondasi Aggregat Kelas A, Laston Lapis Antara Perata (AC-BC) L, Laston Lapis Antara (AC-BC), Lapis Aus (AC-WC), Lapis Pondasi Kelas S dan Marka Jalan Termoplastik dikarenakan pada pekerjaan mobilisasi perhitungan maju mundur (Forward Computation) melalui start to finish dengan durasi 33 hari dan pada perhitungan mundur (Backward Computation) melalui finish to start juga memiliki durasi 33 hari.
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/10875
Appears in Collections:SP - Civil Engineering

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
098110002 - Bajisochi Ndraha - Fulltext.pdfFulltext4.51 MBAdobe PDFView/Open
098110002 - Bajisochi Ndraha - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV188.33 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.