Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/10905
Title: | Implementasi Ujian Nasional Berbasis Komputer (UNBK) di SMA Parulian 1 Medan |
Authors: | Simbolon, Shintia Devi |
metadata.dc.contributor.advisor: | Kadir, Abdul Nasution, Irwan |
Keywords: | implementasi;kebijakan;UNBK;policy;computer based test |
Issue Date: | 9-Apr-2019 |
Publisher: | Universitas Medan Area |
Series/Report no.: | NPM;158520034 |
Abstract: | Education programs from year to year changes in the era of globalization. Computer Based Test (CBT) are an improvement in the quality of education. SMA PARULIAN 1 MEDAN in the 2016/2017 not carrying out computer based test because there is insufficient infastructure dan unpreparedness of student. The research to describe the implementation of Computer Based Test (CBT) in the 2016/2017 year at SMA PARULIAN 1 MEDAN. This research method is qualitative descriptive. Data is collected by collecting data from observation, interviews dan documentation. The collection technique is used obtain in-depth data from the informan which includes the implementation of the exam. Research by using the theoretical analysis of Van Meter and Van Horn implementation model which contained six variabel, these result the implementation Computer Based Test (CBT) which were not implemented where there are constrains the resources that is the unpreparedness of human resources and material, disposition or attitude of implementer that is because non-suppoetive recources so decided to follow the pilot from SMA Negeri 5 Medan for the implementation of computer based test (CBT) exam in studied 2017/2018, social and economic environment that is the limited use of boss fund can only buy one computer every year. The research hopes that in the future schools will carry out Computer Based Test (CBT ) national exam to better prepare and pay attention to all matters relating to the implementation of the exam. |
Description: | Program pendidikan dari tahun ke tahun mengalami peubahan di era globalisasi. Ujian Nasional Berbasis Komputer (UNBK) merupakan salah satu upaya peningkatan kualitas pendidikan. SMA Parulian 1 Medan pada tahun ajaran 2016/2017 tidak melaksanakan Ujian Nasional Berbasis Komputer (UNBK). karena kurang memadainya sarana-prasarana dan ketidaksiapan siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan implementasi ujian nasional berbasis komputer (UNBK) pada tahun ajaran 2016/2017 di SMA Parulian 1 Medan. Metode penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Data dikumpulkan dengan teknik pengumpulan data observasi, wawancara dan dokumentasi. Teknik pengumpulan data tersebut digunakan untuk memperoleh data yang mendalam dari para informan yang meliputi pelaksanaan ujian nasional berbasis komputer (UNBK) pada tahun ajaran 2016/2017 SMA Parulian 1 Medan. Dari hasil penelitian dengan mengunakan analisis teori model implementasi Van Meter dan Van Horn yang terdapat enam variabel didalamnya, hasil penelitian tersebut implementasi Ujian Nasional Berbasis Komputer (UNBK) tidak dilaksanakan dimana adanya kendala yakni pada sumber daya yaitu sumber daya manusia dan sumber daya material, disposisi atau sikap pelaksana yaitu Sumber daya yang tidak medukung sehingga memutuskan untuk mengikuti percontohan dari SMA Negeri 5 Medan untuk pelaksanaan UNBK tahun ajaran 2017/2018, serta lingkungan sosial dan ekonomi yaitu keterbatasan pengunaan dana bos hanya bisa membeli komputer satu buah setiap tahunnya. Peneliti berharap kedepannya kepada pihak sekolah yang akan melaksanakan Ujian Nasional Berbasis Komputer (UNBK) supaya lebih memperhatikan segala hal yang berkaitan dengan pelaksanaan ujian tersebut. |
URI: | https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/10905 |
Appears in Collections: | SP - Public Administration |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
158520034 - Shintia Devi Simbolon - Fulltext.pdf | fulltext | 9.61 MB | Adobe PDF | View/Open |
158520034 - Shintia Devi Simbolon - Chapter IV.pdf Restricted Access | chapter IV | 162.74 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.