Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/15994
Title: Pengaruh Kualitas Pelayanan, Fasilitas, dan Citra Terhadap Kepuasan Pasien di Rumah Sakit Umum Daerah Dr. Zubir Mahmud Kabupaten Aceh Timur
Other Titles: The Influence of Service Quality, Facilities, and Image on Patient Satisfaction at Regional General Hospital Dr. Zubir Mahmud, East Aceh Regency
Authors: M. Mufrizal
metadata.dc.contributor.advisor: Warjio
Hartono, Budi
Keywords: Kualitas Pelayanan;Fasilitas;Citra Kepuasan Pasien
Issue Date: 15-Sep-2021
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;191801018
Abstract: Kepuasan pasien adalah suatu tingkat perasaan pasien yang timbul sebagai akibat dari kinerja layanan kesehatan yang diperolehnya setelah pasien membandingkan nya dengan apa yang diharapkan. RSUD Zubir Mahmud memiliki nilai BOR, LOS, dan TOL yang belum sesuai dengn target yang ditetapkan oleh Departemen Kesehatan Republik Indonesia tahun 2005. Penelitian bertujuan untuk menganalisa pengaruh kualitas pelayanan, fsilitas, dan citra terhadap kepuasan pasien. Jenis penelitian adalah survey explanatory dengan pendekatan cross sectional. Populasi dalam penelitian adalah seluruh pasien yang pernah memanfaatkan pelayanan Rumah Sakit Umum Daerah dr. Zubir Mahmud Kabupaten Aceh Timur tahun 2020 yaitu sebanyak 43.216 pasien. Sampel penelitian berjumlah 100 orang. Teknik pengumpulan data menggunakan metode dokumentasi, metode wawancara dan metode angket (kuesioner). Teknik analisis data menggunakan uji chi square dan uji regresi logistik bergandapada taraf kepercayaan 95%. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat pengaruh secara signifikan antara factor kualitas pelayanan (p=0,000), fasilitas (p=0,000), dan citra (p=0,001) terhadap kepuasan pasien. Faktor fasilitas dengan nilai Exp(B) 12,788 merupakan faktor yang paling dominan memengaruhi kepuasan pasien Rumah Sakit Umum Daerah dr. Zubir Mahmud Kabupaten Aceh Timur. Diharapkan kepada Rumah Sakit Umum Daerah dr. Zubir Mahmud Kabupaten Aceh Timur lebih mengoptimalkan program promosi kesehatan dan menambah jumlah pelayanan medis spesialis sehingga dapat mengurangi kasus rujukan pasien ke kabupaten lain Patient satisfaction is a level of patient feeling that arises as a result of the performance of health services obtained after the patient compares it with what is expected. RSUD Zubir Mahmud has BOR, LOS, and TOL values that are not in accordance with the targets set by the Ministry of Health of the Republic of Indonesia in 2005. This study aims to analyze the effect of service quality, functionality, and image on patient satisfaction. This type of research is a survey explanatory with a cross sectional approach. The population in this study were all patients who had used the services of the Regional General Hospital dr. Zubir Mahmud, East Aceh Regency in 2020, as many as 43,216 patients. The research sample consisted of 100 people. The data collection technique uses the documentation method, the interview method and the questionnaire method. The data analysis technique used the chi square test and multiple logistic regression tests at the 95% confidence level. The results showed that there was a significant influence between service quality factors (p = 0,000), facilities (p = 0,000), and image (p = 0.001) on patient satisfaction. Facility factor with Exp value (B) 12,788 is the most dominant factor affecting patient satisfaction of the Regional General Hospital dr. Zubir Mahmud, East Aceh Regency. It is expected that the Regional General Hospital dr. Zubir Mahmud, East Aceh Regency, optimizes health promotion programs and increases the number of specialist medical services so as to reduce cases of patient referrals to other districts.
Description: 94 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/15994
Appears in Collections:MT - Master of Public Administration

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
M. Mufrizal - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, bibliography16.94 MBAdobe PDFView/Open
M. Mufrizal - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV1.9 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.