Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/24470
Title: | Peran Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Daerah dalam Peningkatan Program Gemar Membaca Melalui Perpustakaan Keliling pada Siswa Sekolah Dasar di Kabupaten Tapanuli Selatan |
Other Titles: | The role of the Regional Library and Archives Service in Increasing the Love of Reading Program through Mobile Library for Elementary School Students in South Tapanuli Regency |
Authors: | Harahap, Hamonangan |
metadata.dc.contributor.advisor: | Ritonga, Syafruddin Siregar, Nina Salmaniah |
Keywords: | Layanan;Perpustakaan Keliling;Program Gemar Membaca;Services;Mobile Libraries;Love of Reading Program |
Issue Date: | Apr-2024 |
Publisher: | Universitas Medan Area |
Series/Report no.: | NPM;221801028 |
Abstract: | Hamonangan Harahap, Tahun 2023, Peran Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Daerah dalam Peningkatan Program Gemar Membaca Melalui Perpustakaan Keliling pada Siswa Sekolah Dasar di Kabupaten Tapanuli Selatan, Tesis Program Studi Magister Administrasi Publik, Program Pascasarjana Universitas Medan Area Medan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana peran Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Daerah dalam peningkatan program gemar membaca melalui perpustakaan keliling pada siswa sekolah dasar di Kabupaten Tapanuli Selatan serta apa saja hambatan dan tantangan Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Daerah dalam peningkatan program gemar membaca melalui perpustakaan keliling pada siswa sekolah dasar di Kabupaten Tapanuli Selatan. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan pendekatan kualitatif yang pengambilan datanya melalui observasi atau pengamatan langsung dan wawancara dengan pustakawan. Untuk pengambilan sampel ditetapkan dengan menggunakan teknik purposive sampling. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tahapan layanan perpustakaan keliling dalam pelaksanaan kegiatan gerakan literasi adalah 1) Tahapan persiapan yang terdiri dari dua langkah yaitu penyediaan bahan literasi dan pelatihan fasilitator. 2) Tahap Pelaksanaan yang terdiri dari satu langkah yaitu dengan pembelajaran. 3) Tahap Evaluasi/tindak lanjut yang terdiri dari satu langkah yaitu dengan mengadakan olimpiade literasi nasional. Adapun upaya dalam mengatasi hambatan yang dihadapi pustakawan dalam melaksanakan perpustakaan keliling adalah 1) Sumber Daya Manusia dalam hal ini adalah petugas, upaya yang dilakukan adalah bekerjasama dengan K3S (Kelompok Kerja Kepala Sekolah) yang ada. Kemudian pendamping, upaya yang dilakukan adalah dengan bekerja secara professional. 2) Anggaran, upaya yang dilakukan dalam mengatasi buku yang kuranga dalah dengan silang buku dan mengajukan kebagian pengadaan atau deposit. Hamonangan Harahap, Year 2023, The Role of the Regional Library and Archives Office in Enhancing the Love of Reading Program Through Mobile Libraries for Elementary School Students in South Tapanuli Regency, Master of Public Administration Program Thesis, Postgraduate Program, University of Medan Area, Medan. This research aims to determine the role of the Regional Library and Archives Office in enhancing the love of reading program through mobile libraries for elementary school students in South Tapanuli Regency, as well as the obstacles and challenges faced by the Regional Library and Archives Office in improving the love of reading program through mobile libraries for elementary school students in South Tapanuli Regency. This research uses a descriptive method with a qualitative approach, and data is collected through direct observation and interviews with librarians. Sample selection is done using purposive sampling technique. The research results indicate that the stages of mobile library services in the implementation of the literacy movement activities are as follows: 1) Preparation stage, consisting of two steps, which are providing literacy materials and facilitator training. 2) Implementation stage, consisting of one step, which is through learning activities. 3) Evaluation/follow-up stage, consisting of one step, which involves conducting a national literacy Olympiad. Efforts to overcome the challenges faced by librarians in implementing mobile libraries include: 1) Human Resources, in this case, the staff. Efforts are made through collaboration with the existing Health and Safety Committees (K3S). Additionally, for mentors, efforts are made by working professionally. 2) Budget, efforts to address the lack of books involve cross-referencing books and applying for procurement or deposits. |
Description: | 65 Halaman |
URI: | https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/24470 |
Appears in Collections: | MT - Master of Public Administration |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
221801028 - Hamonangan Harahap - Chapter IV.pdf Restricted Access | Chapter IV | 794.32 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
221801028 - Hamonangan Harahap - Fulltext.pdf | Cover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography | 830.14 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.