Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/26276
Title: | Pengaruh Kepercayaan Diri dan Dukungan Orang Tua Penerima Bantuan Sosial terhadap Minat Siswa Melanjutkan ke Perguruan Tinggi |
Other Titles: | The Influence of Self-Confidence and Parental Support of Social Assistance Recipients on Students Interest in Continuing to College |
Authors: | Hutabarat, Ester |
metadata.dc.contributor.advisor: | Lubis, Suaidah |
Keywords: | kepercayaan diri;dukungan orangtua;minat melanjutkan ke perguruan tinggi;self-confidence;parental support;students interest in continuing to college |
Issue Date: | Aug-2024 |
Publisher: | Universitas Medan Area |
Series/Report no.: | NPM;201804026 |
Abstract: | Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh kepercayaan diri dan dukungan orangtua terhadap minat melanjutkan ke perguruan tinggi pada siswa di SMA/SMK. Penelitian yang dilakukan dengan menggunakan metode penelitian kuantitatif melalui skala likert untuk pengumpulan data. Hasil penelitian dengan hipotesis yang diajukan oleh peneliti. Berdasarkan hasil pengujian penelitian disimpulkan bahwa: pada hipotesis pertama terlihat dari nilai signifikan X1 (0,000 < 0,05). Nilai t hitung (52,589) > t tabel (1,657), maka terbukti bahwa terdapat pengaruh secara signifikan kepercayaan diri terhadap minat melanjutkan ke perguruan tinggi pada siswa. Hipotesis kedua diketahui dari nilai signifikan X2 (0,000 < 0,05). Nilai t hitung (44,118) > t tabel (1,657), maka terbukti bahwa terdapat pengaruh secara signifikan dukungan orangtua terhadap minat melanjutkan ke perguruan tinggi pada siswa. Dan hipotesis ketiga bahwa ada pengaruh positif yang signifikan antara kepercayaan diri dan dukungan orangtua terhadap minat melanjutkan ke perguruan tinggi pada siswa ini terlihat dari nilai F hitung adalah 393.139 dengan tingkat signifikan 0,000. Sedangkan nilai F tabel pada tingkat signifikan 95% (α = 0.05) adalah 2,68 dimana (F hitung > F tabel) sehingga 393,139 > 2,68 dan nilai sig < 0,05 (0,000 < 0,05). The purpose of this study was to determine the effect of self-confidence and parental support on interest in continuing to college in students at SMA / SMK Aliyah. The research was conducted using quantitative research methods through a Likert scale for data collection. The results of the study with the hypothesis proposed by the researcher. Based on the results of research testing, it is concluded that: in the first hypothesis, it can be seen from the significant value of X1 (0.000 <0.05). The value of t count (52.589) > t table (1.657), it is proven that there is a significant influence of self-confidence on the interest in continuing to college in students. The second hypothesis is known from the significant value of X2 (0.000 <0.05). The value of t count (44.118) > t table (1.657), it is proven that there is a significant influence of parental support on the interest in continuing to college in students. And the third hypothesis that there is a significant positive influence between self-confidence and parental support on the interest in continuing to college in students can be seen from the calculated F value is 393,139 with a significant level of 0.000. While the value of F table at a significant level of 95% (α = 0.05) is 2.68 where (F count> F table) so that 393,139> 2.68 and sig value <0.05 (0.000 <0.05). |
Description: | 84 Halaman |
URI: | https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/26276 |
Appears in Collections: | MT - Master of Psychology |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
201804026 - Ester Hutabarat Fulltext.pdf | Cover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography | 2.24 MB | Adobe PDF | View/Open |
201804026 - Ester Hutabarat Chapter IV.pdf Restricted Access | Chapter IV | 502.37 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.