Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/26289
Title: Hubungan Dukungan Orang Tua dengan Prokrastinasi Akademik Melalui Konsep Diri sebagai Variabel Mediator pada Mahasiswa Institut Syekh Abdul Halim Hasan Binjai Sumatera Utara
Other Titles: The Relationship Between Parental Support And Academic Procrastination With Self-Concept As A Mediator In Students Of Sheikh Abdul Halim Hasan Institute Binjai
Authors: Eko, Dedek
metadata.dc.contributor.advisor: Milfayetty, Sri
Hasanuddin
Keywords: prokrastinasi akademik;konsep diri;dukungan orang tua;academic procrastination;self concept;parental support
Issue Date: 7-Sep-2024
Publisher: UNIVERSITAS MEDAN AREA
Series/Report no.: NPM;221804045
Abstract: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara dukungan sosial orang tua dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa Institut Syekh Abdul Halim Hasan Binjai dan hubungan dukungan sosial orang tua dengan prokrastinasi akademik dengan konsep diri sebagai mediator pada mahasiswa Institut Syekh Abdul Halim Hasan Binjai.. Populasi dalam penelitian ini berjumlah 612 mahasiswa dan sampel penelitian ini 242 responden, penentuan sampel dengan menggunakan metode ramdom sampling. Alat pengumpul data yang di gunakan yaitu skala konsep diri, skala dukungan orang tua dan skala prokrastinasi akademik. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian adalah analisis SEM. Hasil penelitian menunjukkan 1) Ada hubungan negatif yang signifikan antara variabel dukungan orang tua dengan prokrastinasi akademik mempunyai nilai linearity F = 13.300 dan koefisien R sebesar 0.097 dengan p = 0,825< 0.05 2) 2. Ada hubungan negatif antara dukungan orang tua melalui konsep diri sebagai variable moderator dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa Isntitut Syekh Abdul Halim Hasan Binjai. Maka diperoleh nilai R sebesar 0, 155 dan signifikansi p = 0,010. Hasil analisis data dalam penelitian ini menunjukkan koefisien determinan (R2) dari hubungan antara dukungan orang tua melalui konsep diri sebagai variable moderator dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa Isntitut Syekh Abdul Halim Hasan Binjai sebesar 0,24 yang berarti 24 % dari variabel prokrastinasi akademik dapat dijelaskan oleh variabel dukungan orang tua melalui konsep diri. This study aims to determine the relationship between parental social support and academic procrastination in students of the Sheikh Abdul Halim Hasan Binjai Institute and the relationship between parental social support and academic procrastination with self-concept as a mediator in students of the Sheikh Abdul Halim Hasan Binjai Institute. The population in this study amounted to 612 students and the sample of this study was 242 respondents, determining the sample using the ramdom sampling method. The data collection tools used are the self-concept scale, the parental support scale and the academic procrastination scale. The data analysis technique used in the study was SEM analysis. The results showed 1) There is a significant negative relationship between parental support variables and academic procrastination has a linearity value of F = 13.300 and an R coefficient of 0.097 with p = 0.825 <0.05 2) 2. There is a negative relationship between parental support through self-concept as a moderator variable with academic procrastination in Isntitut Sheikh Abdul Halim Hasan Binjai students. Then the R value is 0, 155 and the significance of p = 0.010. The results of data analysis in this study show the coefficient of determination (R2) of the relationship between parental support through selfconcept as a moderator variable with academic procrastination in Isntitut Sheikh Abdul Halim Hasan Binjai students of 0.24, which means that 24% of the academic procrastination variable can be explained by the parental support variable through self-concept.
Description: 39 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/26289
Appears in Collections:MT - Master of Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
221804045 - Dedek Eko - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I,II,III, Bibliography1.23 MBAdobe PDFView/Open
221804045 - Dedek Eko - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV474.36 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.