Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/9425
Title: Pengaruh Pelayanan Administrasi Terhadap Kepuasan Pasien di Klinik Pratama Hamida Tanjung Morawa
Authors: Sulaiman, Hafiz
metadata.dc.contributor.advisor: Dewi, Rosmala
Angelia, Nina
Keywords: pelayanan administrasi;kepuasan pasien;administration services;patient satisfaction
Issue Date: 2017
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: One of the agencies that market the services to consumers is the health service agency. Health services cause competition among health care providers including clinics. With the increasingly high competition between clinics along with the number of new clinic development, the clinic needs to continue to develop itself by providing quality services and improving the quality of both medical services and services to provide satisfaction to patients. Clinic is a smaller medical facility and only serves certain complaints and is devoted to outpatient health services. Its presence in the community is very important because the clinic can provide health facilities and services of the same quality as hospitals, but usually at a reasonable cost. In this study, the clinic in question is the Clinic Prtama Hamidah Tanjung Morawa. Aim this study to determine how the influence of administrative services to patient satisfaction in Clinic Pratama Hamidah Tanjung Morawa. The type of research used in this study is quantitative research. Population and sample of research to calculate the amount of sample used Slovin formula with 10% with 90% confidence level, then the sample amount in this research is 95 people. Data collection techniques were conducted with observations, questionnaires and documentation. Data analysis technique is done with product moment correlation coefficient and test of determination. The result of research there is correlation between quality of administration service to patient satisfaction in Clinic Pratama Hamidah Tanjung Morawa. Significant numbers obtained by 0.000, <0.05 then Ho rejected and Ha accepted.
Description: Salah satu instansi yang memasarkan jasa kepada konsumen adalah instansi pelayanan kesehatan. Pelayanan kesehatan menimbulkan persaingan antara penyedia pelayanan kesehatan termasuk diantaranya adalah klinik. Dengan adanya persaingan antar klinik yang semakin tinggi disertai dengan banyaknya pembangunan klinik baru maka klinik perlu terus mengembangkan diri dengan menyelenggarakan pelayanan yang bermutu dan meningkatkan kualitas baik pelayanan medik maupun pelayanan administrasinya guna memberikan kepuasan terhadap pasien. Klinik merupakan fasilitas medis yang lebih kecil dan hanya melayani keluhan tertentu dan dikhususkan pada pelayanan kesehatan pasien rawat jalan. Keberadaannya di dalam masyarakat sangat penting karena klinik bisa memberikan fasilitas dan pelayanan kesehatan dengan kualitas yang hampir sama dengan rumah sakit, namun biasanya dengan biaya yang cukup terjangkau. Pada penelitian ini, klinik yang dimaksud adalah Klinik Pratama Hamidah Tanjung Morawa. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui bagaiamana pengaruh pelayanan administrasi terhadap kepuasan pasien di Klinik Pratama Hamidah Tanjung Morawa. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian kuantitatif. Populasi dan sampel penelitian untuk menghitung besarnya sampel digunakan rumus Slovin dengan presi 10 % dengan tingkat kepercayaan 90%, maka jumlah sampel dalam penelitian ini adalah 95 orang. Teknik pengumpulan data dilkukan dengan observasi, kuesioner dan dokumentasi. Teknik analisis data dilakukan dengan koefisien korelasi product moment dan uji determinasi. Hasil penelitian ada hubungan antara kualitas pelayanan administrasi terhadap kepuasaan pasien di Klinik Pratama Hamidah Tanjung Morawa. Angka signifikan yang diperoleh sebesar 0,000, yaitu < 0,05 maka Ho di tolak dan Ha diterima.
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/9425
Appears in Collections:SP - Public Administration

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hafiz Sulaiman - Fulltext.pdfFulltext1.87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.